Španielska železničná sieť sa všeobecne chváli rýchlosťou, efektívnosťou a vysokou časovou spoľahlivosťou, teda kombináciou, ktorá vytvára vážnu konkurenciu leteckej doprave. Vysokorýchlostné trate spájajú veľké mestá takmer 300-kilometrovou rýchlosťou, dopĺňa portál The Local.

Lístok na cestu z Madridu do Sevilly, ktorá trvá približne dva a pol hodiny, sa dá zaobstarať aj za dvadsať eur. Na tejto trase premáva približne každú hodinu 17-krát denne. Cesta z Madridu do Barcelony vychádza približne na 30 eur.

Súboj na koľajniciach

Francúzska vysokorýchlostná sieť má podľa portálu World Atlas na základe údajov z roku 2018 k dispozícii necelých 2 650 kilometrov koľajníc, nemecká sieť niečo vyše tritisíc. Švédsko postavilo viac ako 1 700 kilometrov vysokorýchlostných tratí, Veľká Británia viac ako 1 370 a Taliansko okolo 1 350.

V porovnaní s inými európskymi krajinami rástla španielska vysokorýchlostná vlaková doprava od roku 1992 pomaly a jej reputácia ďaleko zaostávala za francúzskymi vlakmi TGV. Španielsky národný železničný dopravca sa stal európskym lídrom potichu a teraz sa pokúsi konkurovať francúzskym strojom, píše portál Citylab.

Súperiť s krajinou, ktorá zvyčajne nastavuje trendy všetkému, čo súvisí so železnicami, chce uchádzaním sa v medzinárodnej súťaži, ktorá je možná vďaka tomu, že Francúzsko otvorí svoju železničnú sieť konkurencii. Od roku 2021 tak bude môcť v krajine prevádzkovať vysokorýchlostné vlaky popri TGV francúzskeho dopravcu SNCF viacero spoločností.

Španielska spoločnosť Renfe, ktorá vysokorýchlostnú sieť AVE prevádzkuje, očakáva, že si zaistí vlaky na trasách Lyon - Marseille a Lyon - Montpelier dva- až päťkrát denne. Záujem o expanziu do Francúzska prejavila aj talianska Thello.

Problémy so SNCF

Francúzske národné zhromaždenie v apríli 2019 napriek nesúhlasu ľavicových poslancov v princípe schválilo návrh premeny štátnej železničnej spoločnosti SNCF na spoločnosť s „verejným kapitálom“. K tejto zmene by malo dôjsť od 1. januára 2020.

Prerokúvaný vládny návrh reformy SNCF počíta so zachovaním špeciálneho statusu súčasných zamestnancov SNCF, ktorí dostávajú štedré benefity a majú záruku práce až do dôchodku, pričom niektorí doň môžu odchádzať už v 52 rokoch. Zamestnanci z nových náborov však už tieto výhody mať nebudú. Ľavicoví poslanci v národnom zhromaždení označili vládou predložený návrh reformy za „prvý krok k privatizácii SNCF“.

Francúzske železnice sú veľmi zadlžené a pravidelne

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa