Keď si Sam Zhong nedávno vyberal svoje úplne prvé auto, otestoval hneď niekoľko benzínových a elektrických modelov. Nakoniec sa ale aj tak rozhodol pre plug-in hybrid Qin Plus od spoločnosti BYD.
Vďaka cene pod 100-tisíc jüanov (12,8-tisíca eur) sa zmestil do vyčleneného rozpočtu a zároveň sa nemusel báť krátkeho dojazdu, ktorý je pre elektromobily typický. Práve z týchto dvoch dôvodov po plug-in hybridoch v Číne siaha čoraz viac šoférov, čím sa odvetvie stalo novou hnacou silou čínskeho trhu s elektrifikovanými vozidlami po tom, čo miestna vláda v decembri 2022 zrušila dotácie na elektromobily, píše Bloomberg.
Ciele v ohrození
Predaj plug-in hybridov v Číne v roku 2023 stúpol o 83 percent v porovnaní s 21-percentným nárastom predaja elektromobilov. Navrch majú aj tento rok. V januári totiž klesli dodávky batériových elektromobilov o 39 percent oproti decembru 2023, no v prípade hybridov len o 16 percent.
Rastúce úrovne predaja plug-inov vyvolali pochybnosti o tom, či sa Číne podarí splniť cieľ úplného prechodu na čistý pohon. Hoci sú hybridy ekologickejšie než benzínové modely, ich stúpajúca popularita by plány mohla oddialiť. Plug-iny vyprodukujú ročne v priemere zhruba 2 177 kilogramov oxidu uhličitého a „spaľováky“ až 5 670 kilogramov.
Zatiaľ čo batériové elektromobily majú nulové výfukové emisie, pri ich používaní môže ročne vzniknúť približne 1 225 kilogramov emisií oxidu uhličitého v závislosti od zdroja elektriny, ktoré vozidlo nabíja.
Popularita plug-in hybridov nie je podľa Billa Russa zo šanghajskej poradenskej firmy Automobility zlá vec, pretože je jedným z krokov na ceste k prijatiu batériových elektromobilov. „Na druhý breh rieky sa nedá dostať jedným skokom,“ dodal.
Dôvod na obavy
Rastúci záujem o plug-in hybridy zrejme nebude dobrou správou pre automobilky Tesla, Xpeng a Nio, ktoré vyrábajú výhradne elektrické autá. Ich zákazníci žijú najmä vo veľkých, bohatých metropolitných oblastiach, akými sú Peking, Šanghaj a Šen-čen.
Obyvatelia menších miest a vidieckych oblastí, kam chcú výrobcovia elektromobilov preniknúť, zatiaľ prihliadajú najmä na cenovú dostupnosť a dlhší dojazd. V týchto dvoch parametroch majú navrch skôr plug-in hybridy.
Ani japonské automobilky rastúca popularita nepoteší. Aj napriek tomu, že sú pioniermi v oblasti hybridnej technológie, firmy ako Toyota a Nissan sa v rámci portfólia na plug-in hybridy doteraz veľmi nezameriavali.