Počas vlaňajšieho leta, v čase, keď vo všetkých troch závodoch Škody Auto začínala celozávodná dovolenka, prebral vedenie firmy nový šéf.
Klaus Zellmer, ktorý na pozícii vystriedal Thomasa Schäfera, sa vedenia Škody ujal v neľahkých časoch. Vojna na Ukrajine, obmedzenie obchodných vzťahov s Ruskom, chýbajúce čipy aj tlak na urýchlenie nástupu elektromobility. Od júla minulého roka už ubehlo niekoľko mesiacov a predstavy o smerovaní značky už má Klaus Zellmer jasnejšie.
Ponuku prijal bez dlhšieho rozmýšľania
Na Zellmerove predchádzajúce skúsenosti aj vízie do budúcnosti sa bližšie pozrel magazín Forbes, ktorý opisuje, že jeho kariéra odštartovala v 90. rokoch, kedy nastúpil do Porsche.
Tam pôsobil ako asistent člena predstavenstva zodpovedného za predaj a marketing. Po pár rokoch už v tej istej firme riadil aktivity Porsche pre Severnú Ameriku.
Ako však sám priznáva, pri ponuke pracovať pre Škodu neváhal ani minútu. Keď mu vtedajší predseda Dozornej rady spoločnosti vlani v marci zavolal s tým, či by mal záujem o pozíciu CEO Škody Auto, bez dlhšieho analyzovania súhlasil.
„Spýtal sa ma, či si to nechcem ešte premyslieť cez noc a odpovedať ráno, ale ja som mu povedal, že ďalší čas nepotrebujem, že idem do toho,“ cituje K. Zellmera magazín Forbes.
India je budúcnosťou
Čo sa ďalších vízií týka, K. Zellmer má v smerovaní firmy jasno. Budúcnosť vraj vidí v Indii, Vietname aj ďalších ázijských krajinách.
„Vietnam má 100 miliónov obyvateľov a na tisíc ľudí tam pripadá len tridsaťdva áut. Je tam obrovský potenciál a navyše môžeme ťažiť z prepojenia, ktoré je medzi Českom a Vietnamom,“ vysvetlil K. Zellmer, ktorý dodáva, že zaujímavým je aj Blízky Východ, kde začali vyvážať Škodu Kushaq vyrábanú v Indii.
Práve India je jediným z regiónov, kde sa odbyt Škody zvýšil o takmer 128 percent na necelých 52-tisíc áut. Naopak, plán bývalého vedenia automobilky preraziť v krajinách severnej Afriky, sa podľa informácií magazínu Forbes viac-menej nehýbe.
Tri nové elektrické modely
Azda najväčšou výzvou, s ktorou sa súčasný šéf bude musieť v najbližších rokoch popasovať, je masívny nástup elektromobility.
K. Zellmer chce, aby plánovaná nástup elektromobilov v Škode prebehol rýchlejšie, než bolo pôvodne naplánované.
Pokiaľ pôvodne firma plánovala, že do elektromobilov počas piatich rokov investuje 1,4 miliardy eur, po nástupe K. Zellmera sa suma navýšila na 5,6 miliardy eur.
„Do roku 2026 uvedieme na trh tri nové čisto elektrické modely a ďalšie budú nasledovať,“ priblížil CEO Škody Auto.
Prvým má byť sedemmiestne auto, druhé mestské SUV a tretie má zas patriť do kategórie malých vozidiel.
Práve tretia kategória, teda menšie elektromobily, sú podľa K. Zellmer najväčšou výzvou.
„Mať malé elektrické auto vo veľkosti Fabie je veľká výzva ako pre nás, tak aj pre celý automobilový priemysel. Je to dané hlavne tým, že ceny akumulátorov sú zatiaľ stále tam, kde sú. Preto v súčasnosti nie je možné za 350-tisíc korún (15-tisíc eur) vyrobiť elektromobil, ktorý by kvalitou a veľkosťou zodpovedal Škode Fabia,“ vysvetlil Zellmer, ktorý v závere priblížil, že cena jedného z pripravovaných áut sa bude pohybovať na sume približne 25-tisíc eur.