Cestujúci sa na sociálnych sieťach sťažujú na nový poplatok, ktorý začali účtovať írske nízkonákladové aerolínie Ryanair. Ak chce totiž cestujúci získať palubný lístok online, musí si najprv zakúpiť miesto na sedenie.
Na svojej internetovej stránke o tom informuje BBC. Ryanair je najväčšou nízkonákladovou leteckou spoločnosťou v Európe a cestujúci jej nový poplatok považujú za škandalózny.
Zaplatiť alebo vystáť radu
Prekvapení cestujúci sa vrhli na sociálne siete, aby dali priechod svojej frustrácii. Opisujú tam, ako im Ryanair naúčtoval až 21 libier za rezerváciu miesta, ak chceli získať prístup k elektronickej palubnej vstupenke. Alternatívou bolo vystáť si radu na klasický papierový lístok na letisku.
Ryanair na žiadosť BBC o komentár bezprostredne nereagoval. Zatiaľ nie je jasné, koľko cestujúcich sa už s novým poplatkom stretlo. Ryanair zatiaľ ani nevyjasnil rozsah týchto opatrení, o ktorých sa už v nedeľu zmienil server Mail Online. Podľa BBC to vyzerá, že Ryanair poplatok zaviedol v posledných dňoch.
Kritika cestujúcich
Letecká spoločnosť medzitým dostáva rozhorčené komentáre od cestujúcich na sieti X. „Kedy a prečo ste s tým začali? Musím sa teraz postaviť do frontu a palubnú vstupenku si vyzdvihnúť na letisku?“ napísal jeden cestujúci, ktorý mal na skoré ráno letenku z Londýna do Belfastu.
„Nemôžem uveriť vašim novým podmienkam, že neumožňujete cestujúcim, aby získali palubný lístok (v mobile alebo si ho vytlačili), ak si nekúpia sedadlo. Bezdôvodne nútite stáť ľudí v rade na odbavenie (30 metrov alebo aj dlhšie), a to len preto, aby ste zarobili pár libier navyše. To je škandalózne,“ dodal.
Jeden cestujúci uviedol, že zamestnanci pri odbavovacej priehradke na letisku mu povedali, že nové zásady sa vzťahujú len na posledných 20 cestujúcich, ktorí sa odbavujú na let, a že poplatok bol zavedený v posledných dňoch.
Stratégia voliteľných služieb
Väčšina leteckých spoločností vyžaduje, aby sa cestujúci odbavili online, a potvrdili tak svoj zámer cestovať. Zvyčajne je možné si tiež stiahnuť elektronickú kópiu palubného lístka. Niektorí cestujúci dávajú prednosť tomu, že si na letisku vyzdvihnú tlačenú palubnú vstupenku. Žiadna z týchto možností nie je zvyčajne spoplatnená.
Nízkonákladové letecké spoločnosti, ako je práve Ryanair, si získali reputáciu tým, že cestujúcim umožňujú pridávať si k základnej cene letenky služby, ktoré chcú využiť, a len za tie platiť. To znamená, že zvlášť platia napríklad za uloženie batožiny do nákladového priestoru, za rezerváciu miesta alebo za sedadlo s väčším priestorom pre nohy.
Nízkonákladové aerolínie argumentujú, že práve takýmto spôsobom dokážu držať nízke základné ceny leteniek v porovnaní s tradičnými leteckými dopravcami.
Tí v základnej cene spravidla cestujúcim ponúkajú tiež občerstvenie a možnosť vziať si na palubu menšiu príručnú batožinu. Stratégia, keď si cestujúci môže pridávať voliteľné služby, môže konečnú cenu letenky výrazne zvýšiť.