Najhorším zamestnaním pre rok 2013 je novinár pracujúci v printových médiách. Vyplýva to z každoročne zverejňovaného rebríčka dvoch stoviek pracovných pozícií zostavovaného americkou personálnou agentúrou CareerCast. Pri jeho tvorbe brala do úvahy štyri faktory, ktoré považuje za neoddeliteľnú súčasť každého zamestnania: pracovné prostredie, príjem, mieru stresu a výhľad do budúcnosti. Najlepšie v tomto pomere dopadli finanční matematici, biomedicínski inžinieri, softvéroví inžinieri, audiológovia či dentálni hygienici.
Aj drevorubači a vojaci, ktorí sa v minulých rokoch striedali na najhorších pozíciach, skončili teraz o niečo lepšie ako novinári. Drevorubačov, ktorí pred rokom 'nevábny' titul získali, posunul na tohtoročné druhé miesto vyšší dopyt po dreve a s tým súvisiaci rast zamestnanosti v tomto odbore.
Novinárčina sa posúvala medzi najhoršie zamestnania v posledných 25 rokoch, hovorí Tony Lee stojaci za portálom CareerCast. "Je to čím ďalej, tým horšie," cituje ho ABCNews. Medzi najväčšie negatíva patria nízke mzdové vyhliadky, vysoké pracovné nasadenie s hraničnými termínmi uzávierok a pohotovosť 24 hodín denne a sedem dní v týždni. Záujem o prácu podľa agentúry neustále klesá, desiatky tlačených titulov končia a tie, ktoré prežívajú, musia čeliť zmenšujúcim sa príjmom, keďže sa záujem čitateľov i inzerentov presúva na internet.
Spotrebitelia sa vďaka technologickému pokroku dostanú k spravodajským informáciám online kdekoľvek na svete, a podľa CareerCast to ohrozuje samotnú existenciu tradičných tlačených titulov. Podľa údajov amerického Úradu pre pracovné štatistiky (BLS, Bureau of Labor Statistics) klesne počet novinárov do roku 2020 o šesť percent, znižovať sa bude aj priemerná mzda v odvetví.
Združenie vydavateľov periodickej tlače Ameriky (Newspaper Association of America), ktoré zahŕňa dvetisíc titulov v Spojených štátoch a Kanade, odhaduje, že priemysel zarobil v roku 2006 takmer 50 miliárd dolárov, v roku 2012 to už bola menej ako polovica. Neustále pritom klesajú príjmy z reklamy v tlačených médiách a stúpajú príjmy z webových titulov.
"Vôbec nevidíme, že by noviny reagovali na spotrebiteľské zmeny. Tlačený model nie je udržateľný," tvrdí Paul Gillin pracujúci v oblasti marketingu s využitím sociálnych sietí. Podľa jeho názoru printové médiá ako ich poznáme pravdepodobne zaniknú v nasledujúcich desiatich rokoch.
"Výplata sa výrazne vzdialila od očakávanej a ten stres - človeče! Mám dve deti a nedokázala som dostať do rovnováhy domov a prácu a pre stres som nebola šťastná," cituje CareerCast Rochelle Gilkenovú, ktorá šesť rokov pracovala ako krimi reportérka v denníku Palm Beach Post.
S nižšie platenou a stresujúcou prácou sa však údajne v tejto brandži počíta, a tak sa hlavným dôvodom pre jej odchod z médií stala nemožnosť vyšplhať sa vyššie po kariérnom rebríčku. Pripisuje to predovšetkým škrtom a nedostatku financií, ktoré jej vzali ilúzie o cestovaní a pokrývaní väčších tém, akou je napríklad olympiáda.
Zdroj: SITA / AP
Ilustračné foto - SITA / AP