Kresťanskí demokrati totiž okrem iného uviedli, že ZSSK nakupuje zbytočne veľa zubačiek, keďže momentálne jazdia na trase zo Štrby na Štrbské Pleso dve vlakové súpravy a tretia je pripravená v zálohe. V práve prebiehajúcom tendri však podľa KDH ide ZSSK kúpiť šesť nových zubačiek.
ZSSK však reagovala s tým, že členovia KDH si nepozreli súťažné podklady ani nedávno medializované informácie k plánovanému nákupu nových vlakov pre Tatry.
„Je všeobecne známym faktom, že doprava v Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít a prestarnutým vozňovým parkom, pričom ZSSK jazdí v sezóne bez záloh,“ zdôraznil T. Kováč. Toto je podľa neho neakceptovateľné operatívne a dopravné riziko a neprimerané riešenie, keďže oproti roku 2014 je na tatranských tratiach ročne prepravených o 35 percent viac cestujúcich.
„Strategickým zámerom ZSSK je doplniť tatranskú flotilu o päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň, ktoré nahradia súčasné zubačky,“ opísal hovorca. Nové vlaky podľa jeho slov zároveň doplnia dnešnú flotilu 18 vlakov, teda troch zubačiek a 15 vlakov Tatranských elektrických železníc na finálny počet 20 kusov. Tie budú musieť zvládnuť kapacitné potreby na ďalšie roky.
KDH: Súťaž je urobená narýchlo pre konkrétnu firmu
ZSSK nakupuje podľa KDH zbytočne veľa zubačiek, na predkladanie ponúk nechala uchádzačom v tendri málo času a nastavenie kritérií nasvedčuje tomu, že sú určené pre konkrétnu firmu. Na tlačovej konferencii to zdôraznil podpredseda kresťanských demokratov Pavol Zajac spolu s europoslancom za KDH Ivanom Štefancom.
P. Zajac pripomenul, že súťaž na nákup nových zubačiek, teda ozubnicových jednotiek pre Vysoké Tatry, vyhlásila ZSSK začiatkom júna tohto roku. Záujemcovia o súťaž mohli predkladať ponuky do pondelka 23. júla. „Mesiac a pol na takúto súťaž je veľmi krátky čas na predloženie serióznej ponuky. Prečo tak rýchlo?“ kládol otázky P. Zajac. Podľa neho by sa mohlo v prípade väčšieho časového priestoru prihlásiť do tendra viac uchádzačov.
Zároveň doplnil, že ZSSK chce v súťaži nakúpiť päť elektrických jednotiek a ešte jedno multifunkčné vozidlo, čiže spolu šesť zubačiek. Na trase zo Štrby na Štrbské Pleso, ktorá je dlhá 4,7 kilometra a je to jednokoľajná trať, jazdia podľa neho v súčasnosti dve vlakové súpravy a tretia je pripravená v zálohe v depe, ak by vypadlo jedno vozidlo.
„Prečo ideme kupovať šesť vozidiel, keď nám úplne postačujú dve a tretie rezervné,“ položil ďalšiu otázku Zajac. Vyššia frekvencia premávky na tejto trati podľa neho nie je možná a ministerstvo dopravy si viac výkonov neobjednalo. „To znamená, že kupujeme dvojnásobný počet zubačiek preto, aby nám stáli v depe?“ dodal podpredseda KDH.
Ozubené koleso zo zlata
Kritizoval tiež aj predpokladanú cenu tejto zákazky, ktorá je vo výške 39,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Podľa P. Zajaca je príliš vysoká, keďže napríklad podobná vlaková jednotka, síce dieselová, ktorá sa líši tým, že nemá ozubené koleso, jazdí do Komárna od výrobcu Siemens. Má 110 miest na sedenie, čo je viac ako je v požiadavkách na zubačky a stála 2,9 milióna eur. Zároveň napríklad kanadský výrobca dodáva vlakové jednotky Bombardier za 3,6 milióna eur a majú 300 miest na sedenie.
„Áno, je pravda, že tieto vlaky nemajú ozubené koleso, ktoré je nevyhnutné na zubačku. Ale, ak je pri cenotvorbe toto ozubené koleso ocenené na niekoľko miliónov eur, tak potom musí byť zo zlata,“ zdôraznil P. Zajac.
Europoslanec I. Štefanec doplnil, že Slovensko má v porovnaní s krajinami EÚ najvyšší počet verejných obstarávaní s jedným uchádzačom. Je tomu podľa neho tak aj preto, že viackrát sa udiali takéto podozrivé súťaže práve na železniciach. „Vyzývame preto ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby sa konečne začal zaujímať o situáciu na železniciach, pretože SNS si tam robí svoje kšefty,“ vyhlásil I. Štefanec.
Slovensko podľa neho potrebuje zlepšiť prípravu verejných obstarávaní, potrebuje stanovovať dostatočný čas na súťaže, určovať v nich férové kritériá a potrebuje skutočnú súťaž s viacerými uchádzačmi, aby sa nakoniec šetrili peniaze občanov.
Majú už 48 rokov
„Podotýkame, že terajšie zubačky majú 48 rokov, do prevádzky boli dané v roku 1970. Dnešná flotila je zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nedostatočná,“ uviedol T. Kováč. Nové vlaky budú musieť podľa jeho slov jazdiť častejšie a tam, kde to je možné, rýchlosťou až 80 kilometrov za hodinu. „Narastie aj kapacita, keďže by v nich malo byť 90 miest na sedenie a 70 miest na státie, čo je spolu minimálne 160 miest. „Tie súčasné majú kapacitu 124 miest,“ zdôraznil.
Najdôležitejším parametrom budúcej efektívnosti prevádzky je však podľa neho to, že nové zubačky budú mať hybridný pohon, teda budú môcť jazdiť na ozubnicovej aj na klasickej trati.
„Nové vozidlá budú zodpovedať požiadavkám na prepravu na úzkorozchodných horských tratiach a budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami. Vozne by mali mať bezbariérový vstup pre invalidov a vyčlenený priestor aj v interiéri. Chýbať nebude informačný systém pre cestujúcich, a to rovnako v interiéri ako v exteriéri vozidla,“ priblížil hovorca ZSSK.
Klimatizácia, zásuvky, Wi-Fi
Samozrejmosťou budú podľa dopravcu klimatizácia, elektrické zásuvky či Wi-Fi pripojenie na internet. Chýbať nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snoubordov a kočíkov.
„Prevádzku s vyššou kapacitou zabezpečia nové vlaky na minimálne 30 rokov,“ avizoval T. Kováč. Nákup bude podľa jeho slov financovaný z vlastných zdrojov ZSSK.
Čo sa týka predpokladanej hodnoty zákazky, ktorú tiež KDH kritizovalo, podľa ZSSK sa stanovila na základe podkladov od výrobcov koľajových vozidiel, z prieskumu trhu, v ktorom spoločnosť oslovila desať firiem.