Týždenník TREND dostal exkluzívnu možnosť otestovať nové Porsche Cayenne v okolí Salzburgu a presvedčil sa o tom na vlastnej koži. Počas dvoch dní sme s novým modelovým radom prešli viac ako 600 kilometrov na cestách každého druhu a za každého počasia.

Ilustračné foto
Zdroj: Porsche
Ilustračné foto

Inovácia nového Cayenne vo veľkom rozsahu, aká tu ešte nebola

Dostávame kľúče od nového Cayenne. Pri prvom pohľade si všímame obzvlášť typický a výrazný vzhľad, ktorý bol citlivo prepracovaný. Nová predná časť v kombinácii s výraznejšie klenutými blatníkmi pôsobí „svalnatejšie“, nová kapota a technicky príťažlivé svetlomety zvýrazňujú šírku vozidla. Dizajn zadnej časti nového Cayenne charakterizujú trojrozmerne navrhnuté zadné svetlá, jednoduché plochy pod nimi a nový zadný nárazník s integrovaným držiakom EČV.  Svetlomety matrix LED headlights sú pri novom Cayenne štandardom. Novou voliteľnou funkciou sú svetlomety HD matrix LED headlights. Vďaka dvom modulom s vysokým rozlíšením s viac než 32-tisíc pixelmi na svetlomet ich inovatívna technológia sleduje ostatných používateľov a blokuje diaľkové osvetlenie s pixelovou presnosťou tak, aby ich neoslňovalo. Jas modulov je možné regulovať viac než tisícimi krokmi v závislosti od jazdnej situácie. Prispôsobené svetelné režimy zvyšujú bezpečnosť a komfort v rôznych jazdných situáciách.

Dokonalé SUV na každý deň a každú príležitosť

Nové Porsche Cayenne v sebe kombinuje športovosť, výkon, poriadnu dávku luxusu a univerzálnosť SUV na každý deň s puncom zábavy, ktorá sa z automobilového priemyslu pomaly vytráca. Porsche vie, čo robí, a je to vidieť a cítiť. Interiér prešiel rozsiahlou inováciou s úplne prepracovanou palubnou doskou. Z tej definitívne zmizli analógové prístroje. Nahradil ich zakrivený 12,3-palcový displej z elektrického Porsche Taycan. Minulosťou je teda aj tradičný centrálny rýchlomer. Prepracovaný kokpit Cayenne prvýkrát obsahuje plne digitálny 12,6-palcový prístrojový panel s takzvaným zakriveným a voľne stojacim dizajnom a variabilnými možnosťami zobrazenia.  Vďaka nemu môže spolujazdec nastavovať funkcie klimatizácie, audia či navigácie. Pri prehrávaní videí špeciálna fólia zabráni, aby obsah mohol sledovať vodič. Minulosťou je aj štartovanie kľúčom naľavo od volantu. Nahradí ho štartovacie tlačidlo. A nová je aj poloha voliča prevodovky. Ten našiel miesto vpravo od volantu priamo na palubnej doske. Vďaka tomu v stredovom tuneli pribudlo viac priestoru na odkladacie schránky. Našťastie napriek redukcii fyzických tlačidiel si Cayenne zachová samostatný panel klimatizácie a haptické ovládanie hlasitosti rádia. Klimatizácia je vybavená kontrolou kvality ovzdušia a časticovým filtrom, ktorý využíva údaje z navigácie. Napríklad pri vjazde do tunela. Porsche si dalo na kvalite ovzdušia v interiéri mimoriadne záležať. Voliteľne senzor zisťuje úroveň jemných prachových častíc vo vzduchu a v prípade potreby ich nechá niekoľkokrát prejsť cez jemný prachový filter. Okrem toho veľa baktérií a škodlivín zo vzduchu odstraňuje ionizátor, čo je výhodné najmä pre alergikov.

Ilustračné foto
Zdroj: Porsche
Ilustračné foto

Prvé kilometre za volantom nás nenechali chladnými

Pri prvej jazde sme mali pod kapotou trojlitrový motor V6, ktorý v spolupráci s elektromotorom dosahuje kombinovaný výkon 470 koní a krútiaci moment 650 Nm. Pôsobivé na tejto verzii je, že je tu možnosť nabíjať integrovanú 25,9 kWh batériu, vďaka ktorej môže luxusné SUV prejsť až 90 kilometrov čisto na elektrický pohon. Pri testovaní má Cayenne e-Hybrid navyše možnosť hybridného a E-Power režimu. V prvom prípade automobil využíva zaťaženie batérie v kombinácii s motorom, aby sa dosiahol kompromis medzi výkonom a nízkou spotrebou. Samozrejme, možnosť E-Power nuluje spotrebu paliva a Porsche Cayenne jazdí ticho a čisto elektricky. Ticho sa stane minulosťou, keď si vodič zvolí program šport alebo šport plus. Auto vydáva recitál príjemnej basovej melódie, najmä vďaka výfukovému systému. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy je brutálne a maximálna rýchlosť 254 km/h viac ako postačujúca. Vychádzame z rakúskych okresných ciest smerom na vrchol lyžiarskeho strediska v okolí v Kitzbühela. Zvyšok trasy pozostával z jazdy v teréne. S možnosťou offroad Cayenne automaticky vykonal zodpovedajúce úpravy výkonu motora a pohonu všetkých štyroch kolies na nespevnených cestách, pričom Porsche Active Suspension Management súčasne zdvihol karosériu, aby chránil podvozok vozidla. Aj keď naše testovacie auto jazdilo na 22-palcových kolesách (k dispozícii sú 20- a 21-palcové), nový Cayenne držal stopu v teréne a ponúkal vodičovi a ostatným cestujúcim obrovský pocit bezpečia. Môže za to aj brzdový systém, pričom Porsche má aj možnosť keramických bŕzd za príplatok. Porsche v novom Cayenne ponúka továrenské vybavenie  s odpružením s oceľovými pružinami vrátane Porsche Active Suspension Management (PASM). Nové tlmiče s dvojventilovou technológiou, a tým oddelené stupne odskoku a kompresie, umožňujú optimalizovaný výkon vo všetkých jazdných situáciách. Výrazne sa zlepšil najmä komfort pri nízky pri nízkych rýchlostiach, ovládateľnosť pri dynamickom prejazde zákrutami a podpora nakláňania. Stabilita vozidla v každej situácii je ohromujúca, pocit bezpečia je v aute citeľný aj pre menej skúsených šoférov.

Ilustračné foto
Zdroj: Porsche
Ilustračné foto

Základný a výkonný Cayenne

Základná verzia nového Porsche Cayenne je vybavená trojlitrovým motorom V6 s výkonom 353 k a krútiacim momentom 500 Nm, teda o 13 k a 50 Nm krútiaceho momentu viac ako predchádzajúci model. Výkon „základnej“ verzie je viac ako postačujúci. Na vrchole však nájdeme verziu Cayenne S, ktorá využíva výkon biturbového motora V8 s výkonom 474 koní a krútiacim momentom 600 Nm (o 34 koní, respektíve o 50 Nm viac ako u predchodcu). Porsche Cayenne S zrýchľuje a prvých 100 km/h dosiahne z pokoja len za 4,7 sekundy (s Launch Control, ktorý je štandardom pre verziu kupé a voliteľný pre SUV) a maximálna rýchlosť je 273 km/h. Lineárnosť motora robí veľký dojem pri každom stlačení pravého pedála, čím sa jeho jazdné správanie odlišuje v porovnaní s verziou e-Hybrid. V druhom menovanom máme vďaka elektromotoru bezprostrednejšiu reakciu na plynový pedál. Za zmienku stojí štandardná výbava modelu Cayenne, ktorá bola výrazne rozšírená o svetlomety matrix LED headlights, Porsche Active Suspension Management, 20-palcové kolesá, predný a zadný parkovací asistent vrátane cúvacej kamery a priehradku na smartfón s indukčným nabíjaním až do 15 wattov. Porsche ponúka nový Cayenne za ceny od 92 796 eur (kupé od 97 264 eur) vrátane DPH a výbavy špecifickej pre danú krajinu. Cena za Cayenne E-Hybrid sa začína od sumy 107 712 eur (kupé od 110 998 eur) a Cayenne S od 112 168 € (kupé od 117 949 eur). Nové modely je možné objednať už teraz s dodávkou v Európe od júla 2023.