Nákladné autá jazdiace na fosílne palivá budú povolené aj po roku 2035, pričom potenciálne vyraďovanie príde najskôr v roku 2040, uvádza návrh Európskej komisie o revidovaných emisných normách CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá, ktorého znenie priblížil portál euractiv.com.

Pokiaľ ide o autá a dodávky, inštitúcie EÚ minulý rok dosiahli dohodu o znížení povolených výfukových emisií CO2 na nulu do roku 2035, čo de facto zakazuje nové vozidlá so spaľovacím motorom. Zákon však ešte neobsahoval ciele pre ťažké úžitkové vozidlá, ako sú nákladné autá a traktory, pre ktoré Európska komisia plánuje 14. februára tohto roku zverejniť revidované normy CO2.

Podľa pripravovaného návrhu budú môcť tieto vozidlá vypúšťať CO2 aj po roku 2035, pričom potenciálne vyradenie príde najskôr v roku 2040. Dokument ponecháva nedotknuté ciele znižovania emisií uhlíka na roky 2025 až 2029 a zatiaľ nešpecifikuje potrebné zníženie emisií potom.

Vymedzuje však tri po sebe nasledujúce „obdobia podávania správ“, pričom tri ciele znižovania emisií, ktoré sa majú definovať, siahajú od roku 2030 do roku 2034, od roku 2035 do roku 2039 a od roku 2040. Z dokumentu sa zdá, že potenciálny cieľ zníženia emisií o 100 percent, teda de facto zákaz nových dieselových nákladných vozidiel, by sa mal uskutočniť najskôr po roku 2040, ak vôbec.

Návrh tiež rozširuje uplatňovanie noriem na ťažšie vozidlá, pričom pokrýva všetky podskupiny, ktoré sú definované v zákone. Zahrnutý je aj špecifický čiastkový cieľ pre mestské autobusy, ktorý vyžaduje, aby výrobcovia mestských autobusov predávali minimálny podiel vozidiel s nulovými emisiami. Tento podiel ešte nie je definovaný.

Argument životnosti sa neuplatňuje

Koncový dátum pre nové benzínové a naftové autá v roku 2035 odôvodnil šéf EÚ pre klímu Frans Timmermans na základe priemerného životného cyklu osobných a dodávkových vozidiel, ktorý je v západnej Európe v priemere 18 rokov a vo východnej Európe dokonca 28 rokov, čo vychádza zo štúdie ETH Zürich.

„Vzhľadom na právny záväzok Európskej únie stať sa klimaticky neutrálnou budú musieť mať takmer všetky autá na našich cestách do roku 2050 nulové emisie,“ napísal F. Timmermans v publikácii v decembri minulého roka. „Vzhľadom na priemernú životnosť áut je rok 2035 tým správnym dátumom,“ dodal. Zdá sa však, že pre ťažké úžitkové vozidlá, ako sú nákladné autá, táto logika neplatí.

„S 18-ročnou priemernou životnosťou nákladných vozidiel v Európe by bol rok 2040 pre klímu príliš neskoro,“ povedal manažér nákladnej dopravy Fedor Unterlohner zo zelenej skupiny Transport & Environment.

Mimovládna organizácia vyzvala, aby sa rovnaký dátum vyradenia v roku 2035 vzťahoval aj na ťažké úžitkové vozidlá. V novembri minulého roka to verejne podporilo aj množstvo spoločností vrátane logistického gigantu Maersk a značiek spotrebného tovaru ako Unilever, Henkel a PepsiCo.

Pripravte infraštruktúru, odkazuje priemysel

Zástupcovia automobilového priemyslu sú zatiaľ odbremenení od návrhu, pretože ponecháva ciele pred rokom 2030 nezmenené.„Sprísnenie cieľa do roku 2025 je jednoducho nereálne vzhľadom na vyspelosť technológií na trhu a požiadavky na dodaciu dobu,“ povedal hovorca nemeckej organizácie automobilového priemyslu VDA. „Skutočnosť, že súčasný návrh noriem CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá s tým nepočíta, je pozitívna,“ dodal.

Medzitým organizácia tiež vyzvala zákonodarcov, aby pripravili nabíjaciu infraštruktúru na rozsiahle uvedenie nákladných vozidiel na batérie a vodík. „Na skutočné dosiahnutie ambicióznych cieľov je rozhodujúcim predpokladom dostatočne hustá sieť elektrických nabíjacích a vodíkových čerpacích staníc pre ťažké úžitkové vozidlá v celej Európe,“ povedal hovorca s tým, že „v súčasnosti to nie je ani zďaleka realizované“.

Ciele pre nabíjacie a čerpacie stanice sú definované v nariadení o infraštruktúre alternatívnych palív, o ktorom v súčasnosti rokujú inštitúcie EÚ. Členské štáty odmietajú ciele europarlamentu týkajúce sa počtu nabíjacích staníc a vodíkových čerpacích staníc, ktoré je potrebné zabezpečiť, pretože sa obávajú príliš vysokého nákladového zaťaženia.

Najbližšie stretnutie vyjednávačov Európskeho parlamentu, Komisie a švédskeho predsedníctva je naplánované na 7. februára.

Ďalšie dôležité správy

Na východnom Slovensku do nedele rána nasnežilo miestami 15 až 30 centimetrov snehu, ojedinele aj viac. Väčšinou mrzne a stále fúka silný až prudký severný vietor, ktorý spôsobuje výrazné komplikácie v doprave. Dopravnú situáciu na horskom priechode Dargov komplikujú šmýkajúce sa kamióny. Dargov, 11. decembra 2022. FOTO TASR - Roman Hanc
Neprehliadnite

Ekonómovia sa snažia vypočítať, kedy príde recesia. Môžu sa opýtať šoférov, tí vedia svoje