Švajčiarska farmaceutická spoločnosť Novartis chce ovládnuť svetovú jednotku v oblasti starostlivosti o zrak Alcon. Zaplatí takmer 50 miliárd dolárov, aby získala nové zdroje príjmov v čase, keď končí patentová ochrana viacerých jej liekov na predpis a bojuje s tvrdou konkurenciou výrobcov generík.
Dohoda s Nestlé
Štvrtinový podiel v Alcone kúpil Novartis ešte v apríli 2008. Potravinárskemu koncernu Nestlé vtedy zaplatil v hotovosti celkovo 10,4 miliardy dolárov. Jednu akciu kupovanej firmy tak ohodnotil na 143 dolárov.
Obchod vtedy priniesol výhody obom stranám. Novartis získal podiel v biznise, kde sú ziskové marže vyššie, ako v jeho vlastnej brandži, pripomína denník Financial Times. A Nestlé sa mohol zase lepšie sústrediť na svoje kľúčové aktivity vo výrobe a predaji potravín a nápojov. Zároveň získal miliardy dolárov na rozvoj. Podľa agentúry Bloomberg Nestlé kúpil v roku 1977 celý Alcon za 280 miliónov dolárov.
Súčasťou dohody z roku 2008 bola opcia na kúpu ďalších akcií. Hoci mal Novartis čas na ich kúpu do júla 2011, uskutočnenie obchodu oznámil už teraz. Za zvyšný 52 percentný podiel, ktorým disponuje potravinársky koncern zaplatí v hotovosti 28,1 miliardy dolárov. Jedna akcia ho teda bude stáť 180 dolárov, čo je cena dohodnutá ešte v apríli 2008.
Obchod s Nestlé chce švajčiarsky farmaceutický koncern uzatvoriť v druhej polovici roku. Majorita v Alcone má do troch rokoch od uzavretia transakcie priniesť ročné úspory 200 miliónov dolárov. Predovšetkým vďaka prepojeniu vlastného biznisu v tejto oblasti a Alconu.
Chcú všetko
Väčšina v kupovanej firme Novartisu nestačí. Rozhodol sa získať od malých akcionárov aj zvyšných 23 percent Alconu. Tento podiel predala firma Nestlé v roku 2002 za 2,2 miliardy dolárov na burze.
Za celý balík malých akcionárov ponúka Novartis v akciách 11,2 miliardy dolárov. Za jednu akciu Alconu chce dať 2,8 vlastnej akcie, čo je v prepočte 153 dolárov. Teda menej ako cena dohodnutá s Nestlé. Vlastnými akciami chce Novartis platiť preto, aby si zachoval dostatok hotovosti a aj ratingové hodnotenie, vyplýva z firemnej tlačovej správy.
Plná kontrola nad Alconom má podľa vedenia Novartisu nielen zjednodušiť vlastnícku štruktúru, ale umožní aj „rýchlejšie dosiahnutie plného potenciálu plynúceho zo zlúčenia oboch firiem“. Stopercentné vlastníctvo vraj prinesie do troch rokov od uzavretia transakcie v úsporách ďalších 100 miliónov dolárov ročne. Odpadnú totiž výdavky spojené s fungovaním Alconu, ako verejne obchodovanej spoločnosti a z duplicitného vykonávania niektorých funkcií a činnosti.
Perfektný doplnok
Po získaní plnej kontroly, čo bude švajčiarsky koncern stáť celkovo 49,7 miliardy dolárov, chce Novartis z Alconu vytvoriť novú divíziu. Do nej začlení aj väčšinu svojich doterajších aktivít v oblasti starostlivosti o zrak.
„Alcon strategicky posilní naše portfólio v oblasti zdravotnej starostlivosti a našu pozíciu v starostlivosti o zrak,“ zdôraznil generálny riaditeľ Novartisu Daniel Vasella. Pripomenul, že starostlivosť o zrak predstavuje sektor s dynamickým rastom v dôsledku rastúcich potrieb starnúcej populácie. A pripomenul, že produkty oboch firiem sa vzájomne vhodne dopĺňajú.
Takmer polovica tržieb Alconu, ktoré v roku 2008 dosiahli 6,3 miliardy dolárov, pochádza z prípravkov a zariadení pre očnú chirurgiu. Zhruba 40 percent tržieb prináša farmaceutická divízia, ktorá sa zaoberá výrobou a predajom rôznych liekov na očné choroby. Najmenšiu časť biznisu tvorí spotrebiteľská divízia, do ktorej patria prípravky pre starostlivosť o kontaktné šošovky, či voľno-predajné očné kvapky a vitamíny.
Novartis prostredníctvom CIBA Vision, ktorá v roku 2008 dosiahla čisté tržby 1,7 miliardy dolárov, pôsobí hlavne vo výrobe a predaji kontaktných šošoviek a s nimi súvisiacich prípravkov. Práve z tohto biznisu pochádza väčšina tržieb spoločnosti z oblasti starostlivosti o zrak, pričom Alcon v tejto oblasti nepôsobí. Okrem toho má Novartis vo svojom portfóliu aj lieky na liečenie rôznych očných chorôb. Časť z nich má spolu s CIBA Vison prejsť do novej divízie Alcon.
Do biznisu v oblasti starostlivosti o zrak sa Novartis púšťa, aby našiel ďalšie zdroje príjmov. Onedlho firme vyprší patentová ochrana pre niektoré z jej najpredávanejších liekov a navyše musí čeliť tvrdej konkurencii výrobcov generických liekov. Rovnakým smerom, teda k rozširovaniu svojho tradičného biznisu o aktivity v nových oblastiach, sa vydali aj konkurenčné farmaceutické koncerny, pripomína ČTK. Vrátane GlaxoSmithKline či Sanofi-Aventis.
Foto na titulke - SITA / AP