Vivian Tuová patrí k tvorcom obsahu, ktorí sa na sociálnych sieťach snažia zvýšiť finančnú gramotnosť širokej populácie. Väčšina najsledovanejších profilov ešte stále patrí mužom. Vo svete finančných influencerov však začínajú pribúdať expertky, ktoré príspevkami cielia najmä na ženy. Ich ambíciou je podľa New York Times vysvetliť komplexné makro- a mikroekonomické témy tak, aby ich pochopil aj úplný laik. „Neponúkam žiadne schémy na rýchle zbohatnutie. Pomôžem vám prostredníctvom praktických tipov a informácií zlepšiť finančnú gramotnosť,“ povedala Tuová v prvom videu, ktoré kedy uverejnila na TikToku.
Finanční influenceri využívajú sociálne siete, aby ľuďom priblížili bežné ekonomické témy ako vývoj akcií či nastavovanie úrokových sadzieb. Svojou činnosťou pomáhajú poháňať demokratizáciu finančných informácií a formovať investičné správanie mladších generácií. Tuová a jej podobné influencerky ale príspevkami riešia ešte jeden pálčivý ženský problém. Je ním akási vedomostná priepasť medzi nimi a mužmi, v rámci ktorej práve ony ťahajú za kratší koniec. Ženy pritom tvoria až polovicu populácie, no ovládajú iba tretinu amerického bohatstva.
Dlhodobo platí, že ženy majú nižšie finančné vzdelanie než muži. Obzvlášť to platí pre zástupkyne etnických menšín. V nedávnej štúdii dosiahli muži v otázkach finančnej gramotnosti o 25 percent lepšie výsledky než ich nežnejšie náprotivky. Afroameričania a Hispánci v tejto oblasti prekonali ženy dokonca až o 40 percent.
Hoci sa Tuová snaží svojmu ženskému publiku vysvetľovať ťažké finančné témy zábavnou formou, jej cieľom nie je problematiku zjednodušovať. V spoločnosti totiž ešte stále prevláda domnienka, že ženskosť a finančná gramotnosť nejdú dokopy. Tuová s týmto presvedčením nesúhlasí. „Jazyk, ktorý používame na rozprávanie o ženách a peniazoch, je jednoducho neúctivý," dodala rozhorčene.
Nová forma šírenia finančných poznatkov má aj zopár rizík. Príspevky na sociálnych sieťach nemusia byť z hľadiska sponzoringu také transparentné ako v prípade tradičných kanálov, akými sú spravodajské portály či špecializované magazíny. Finančné spoločnosti si uvedomujú vplyv influencerov a pravidelne im platia za propagáciu produktov. V týchto prípadoch existuje riziko, že influenceri budú neúmyselne alebo niekedy aj zámerne rozmazávať hranicu medzi vzdelávaním a reklamou. Neznalí sledovatelia navyše nemusia vedieť rozoznať, či ide o podvod, ktorý z nich má vytiahnuť peniaze, alebo skutočne užitočný tip.
Ďalším problémom je dôveryhodnosť zdroja, ktorú takisto nemožno v niektorých prípadoch overiť. Aj z tohto dôvodu je na sociálnych sieťach ťažké oddeliť fakty od dezinformácií. Na rozdiel od tradičnej žurnalistiky, ktorá sa riadi prísnymi normami v oblasti presnosti informácií, totiž sociálnym sieťam chýba dostatočná regulácia, čo podporuje šírenie dezinformácií. Meagan Andrewsová zo Svetového ekonomického fóra varovala, že je dôležité rozlišovať rady influencerov od finančného poradenstva poskytovaného regulovaným odborníkom.
Z prieskumu investičnej platformy Portu, ktorý bol realizovaný prostredníctvom aplikácie Instant Research agentúry Ipsos, vyplynulo, že o práci s peniazmi sa mladí Slováci často učia sami alebo od rodičov, pričom školy podľa nich v tejto oblasti zlyhávajú. Potvrdzujú to výsledky Indexu investičnej gramotnosti, kde mladí prepadli v porovnaní so staršími. Vyše štvrtina respondentov tvrdí, že sa v školách otázkami finančnej gramotnosti vôbec nezaoberali. Prevažná väčšina mladých sa o financiách učí od rodičov (takmer polovica) alebo z internetu (53,6 percenta).