Väčšinu svojho života mala Sabrina Vuová auto, aj keď v jej rodnom Singapure sa ďaleko jazdiť nedá. Nastal čas kúpiť si nové. Keď prvýkrát po šiestich rokoch išla do showroomu, uvedomila si, že za Toyotu bude musieť zaplatiť toľko, koľko by vo väčšine krajín zaplatila za Aston Martin.
„Keď sme išli do predajne Toyoty, pýtali si 193 870 dolárov za hybrid,“ povedala podľa Bloombergu, pričom cena za auto zahŕňa aj povolenie potrebné na jazdu v Singapure. „Myslím, že to nie je ani luxusné auto.“
Náklady na vlastníctvo vozidiel v Singapure sú na rekordnej úrovni. Vodiči si musia vybaviť aj špeciálny certifikát, teda povolenie vlastniť a používať auto v Singapure na desať rokov. Jeho cena sa stanovuje v aukcii každé dva týždne a za tri roky sa takmer štvornásobne zvýšila. V októbri dosiahla 112-tisíc dolárov pre autá so zdvihovým objemom vyšším ako 1,6 litra.
Mestský štát je v posledných rokoch zaťažený problémami spôsobenými infláciou, zvýšeným nájomným aj prílevom bohatých cudzincov. Podľa prieskumu medzi obyvateľmi zverejnenom v októbri sú vysoké životné náklady Singapuru najdôležitejším problémom, ktorým čelia. Už spomínané ceny áut patria do kategórie, s ktorými boli ľudia najviac nespokojní.
„Ceny áut zdôrazňujú rozdiely v bohatstve v Singapure,“ povedal docent na Singapurskej univerzite sociálnych vied Victor Kwan. „Ak budú aj naďalej stúpať, bude narastať frustrácia.“ Je nepravdepodobné, že vzhľadom na neutíchajúci dopyt povolenia výrazne zlacnejú, povedal Vinod Cherumadathil, výkonný riaditeľ spoločnosti Sgcarmart, miestneho online autoobchodu, ktorý vlastní korporácia Toyota Motor.
Dopyt po nových autách v Singapure aktuálne zvyšujú nielen prisťahovalci, ale aj nízka nezamestnanosť. Vláda kontroluje počet áut na cestách od roku 1990 a v roku 2018 prijala politiku nulového rastu miestneho vozového parku.