Život v dodávke môže znieť romanticky. Príkladom je Američan Foster Huntington. Ten predal svoj byt v New Yorku, odišiel z postu dizajnéra módnej značky Ralph Lauren a pred piatimi rokmi sa presťahoval do dodávky Volkswagen Syncro z roku 1987. Svoje dni trávil surfovaním, skúmaním prírody a fotografovaním svojej dodávky zaparkovanej v malebných lokalitách pozdĺž pobrežia Kalifornie.
Na sociálnej sieti Instagram si dokázal získať srdcia viac než milióna followerov, ktorí ho denne sledovali. Hviezdou sa stal len tým, že dokumentoval svoj jednoduchý život bohéma. Bol autorom aj slávneho hashtagu #vanlife. Stál na počiatku nového hnutia mladých ľudí, ktorí nehľadajú materiálne hodnoty, ale snažia sa žiť čo najjednoduchšie, často bez záväzkov a cieľom je hľadanie harmónie a pokoja v živote.
Život v karavane Zdroj: Instagram / thewanderlynx
Podobných príbehov je množstvo. Ide často o naozaj o inšpiratívne čítanie. Ich spoločnou črtou je únava z konzumného spôsobu života a kritika „normálneho života“. Jedným z takýchto prípadov je Jason Roesslein, ktorý sa zamestnal v spoločnosti Tesla, ale mesačný nájom v Kalifornii mu zhltol z platu 1 250 dolárov plus splácal študentskú pôžičku vo výške 14-tisíc dolárov.
Jedného dňa si preto kúpil dodávku Dodge Sprinter, ktorú si prerobil a býval v nej päť mesiacov. Sprchoval sa v práci a bol spokojný. Za ušetrené peniaze splatil pôžičku a zistil, že aj za minimum peňazí sa dá vyžiť. Novinárov podobné zážitky nomádov priťahujú, pretože nesú posolstvo, happyend, triky či nápady na prežitie mimo zabehaných koľají. Na okraji ich záujmu sa ale rozmáha stále rastúca skupina nedobrovoľných nomádov či pustovníkov, ktorých príbeh nemá ani zďaleka šťastný koniec.
Cesta je sloboda Zdroj: Foster Huntington
Jediné miesto zadarmo je parkovacie miesto (Walmartu)
To, že skončili v prívesoch a vanoch pre nich predstavuje skôr nočnú moru než dobrodružstvo. Práve o tom je kniha Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century (Prežívanie Ameriky v 21. storočí). Napísala ju Jessica Bruder, ktorá pôsobí ako profesorka na The Columbia School of Journalism v New Yorku.
Jej kniha je rozsiahla reportáž o živote okrajovej a rýchlo rastúcej skupiny seniorov, ktorí sú neustále na cestách. Žijú vo svojich prívesoch a nemajú pokoj. Aby prežili, hľadajú si celý rok sezónne práce. V angličtine sú brigádnici na kolesách známi pod názvom Workampers.
Kniha Nomadland Zdroj: Amazon
„Ich unavené oči hľadajú miesto, kde zaparkujú a oddýchnu si. Na parkovisku Walmartu, v tichých uliciach predmestí, na odpočívadlách vedľa kamiónov. V skorých ranných hodinách bez toho, aby si to niekto všimol, sa opäť vracajú na cesty. Jazda je pre nich bezpečím, pretože vedia, že jediné miesto v Amerike, ktoré je zadarmo, je parkovacie miesto,“ píše autorka, ktorá si pre reportáže kúpila dodávku a jazdila niekoľko mesiacov s novodobými nomádmi.
Mnohí z týchto nešťastníkov sa na cesty vybrali po tom, ako nedokázali splácať svoje hypotéky po hospodárskom krachu v roku 2008, prišli o väčšinu úspor, ktoré si šetrili na dôchodok alebo ich fabriky prepustili pred dôchodkom a v zrelom veku pocítili diskrimináciu na základe veku (ageizmus). Veľký podiel majú aj takí, ktorí celý život zarábali len toľko, že žili z ruky do úst a na dôchodok si nedokázali nič ušetriť.
Mesto, ktoré živí Amazon
Mesto Fernley uprostred púšte v Nevade nie je práve turistickým rajom, ale takto v októbri a novembri do mesta dlhé roky prichádzali stovky karavanov. Aby našli priestor na parkovanie, rezervovali si ich už v lete. „Plánovali tu prečkať skorú zimu, hoci vedeli, že väčšina z ich domovov na kolesách nie je na teploty pod nulou uspôsobená,“ píše J. Bruder.
Následne prejdu rutinou. Overila sa ich kriminálna minulosť a možná prítomnosť drog v moči. To všetko len pre možnosť zarobiť si v obrovskom sklade Amazonu (z mesta Fernley Amazon nakoniec odišiel v roku 2014 a presťahoval sa do neďalekého Rena). Ten má takto pred Vianocami obrovský nával a preto hľadá pomocnú silu v skladoch. Zárobok je pomerne slušný – v roku 2013 to bolo 11,50 dolárov na hodinu, v prípade nadčasov bola hodinová mzda o 75 centov vyššia.
Amazon hľadá brigádnikov pred sviatkami pravidelne v rámci programu CamperForce. „Jeff Bezos (zakladateľ Amazonu) predpokladá, že do roku 2020, jeden zo štyroch sezónnych pracovníkov v USA bude pracovať pre Amazon,“ píše sa na jednom letáku, ktorými láka technologický gigant nových zamestnancov.
Rozdáva ich na podujatiach a zrazoch milovníkov karavanov, na ktorých má Amazon vlastné kiosky. Reklama visí na Facebooku a dokonca v logu programu je znázornený karavan. O tento typ práce majú najväčší záujem zúfalí dôchodcovia. V skladoch nadopovaní liekmi proti bolesti pracujú denne 10 až 12 hodín. Mottom je „pracuj tvrdo, zabávaj sa a prepisuj históriu“. Amazon zároveň upozorňuje, že pracovník musí byť v dobre fyzickej kondícií a musí sa pripraviť na to, že bude musieť dvíhať náklad, ktorý váži do 22 kilogramov.
Dôchodkyňa Lisa May Zdroj: Harpers
Denne 13 míľ
Jedným z nich je aj Don Wheeler. Posledné dva roky svojej kariéry pôsobil ako softvérový inžinier a cestoval po svete od Hong Kongu až po Tel Aviv. Za plat si mohol dovoliť dom v Berkeley v Kalifornii. V roku 2002 šiel do dôchodku a žil si s manželkou spokojný život. Vždy mal slabosť na rýchle autá, preto si kúpil Mini Cooper S.
V Desert Rose Parku, kde parkuje jeho karavan, sa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?