Japonská automobilka Nissan v uplynulom finančnom roku prehĺbila prevádzkovú stratu na 150,7 miliardy jenov (JPY) (1,1 miliardy eur) zo 40 miliárd JPY (302 miliónov eur) v predchádzajúcom roku. Dôvodom bola jednak pandémia, ktorá znížila predaj áut, jednak celosvetový nedostatok čipov, ktorý donútil automobilky obmedziť výrobu. Výsledky hospodárenia sú najhoršie za 12 rokov, uviedla automobilka.
Výsledky za finančný rok, ktorý sa skončil v marci, sú ale lepšie ako februárová prognóza firmy, v ktorej Nissan čakal stratu 205 miliárd jenov (1,5 miliardy eur). Dôvodom bolo oživenie predaja v Číne a zníženie nákladov. Čistá strata sa potom znížila na 448,7 miliardy jenov (3,3 miliardy eur) z 671,22 miliardy (5,5 miliardy eur) v predchádzajúcom roku. Automobilka však musí pokračovať v reštrukturalizácii a v znižovaní nákladov po opustení predchádzajúcej expanzívnej stratégii, ktorú presadzoval bývalý šéf Carlos Ghosn. Ten bol v roku 2018 prepustený po zatknutí a obvinení z finančných podvodov.
Nissan predal svoj podiel v Daimleri, získal tak 1,15 miliardy eur
Globálny automobilový priemysel bojuje od konca minulého roka s nedostatkom čipov. Túto situáciu nedávno zhoršil požiar v japonskej továrni na čipy a výpadok elektriny v Texase, kde sa nachádza mnoho tovární na výrobu čipov. Nissan musel kvôli problémom s čipmi znížiť výrobu svojho najpredávanejšieho kompaktného modelu Note v Japonsku a urobiť krátkodobú úpravu výroby v Severnej Amerike.
V súčasnom fiškálnom roku, ktorý sa začal v apríli, automobilka očakáva vyrovnané hospodárenie na prevádzkovej úrovni. Analytici počítajú so ziskom 241,7 miliardy jenov (1,8 miliardy eur), uviedla agentúra Reuters. Odhad čistej straty sa pohybuje na úrovni 60 miliárd jenov (453 miliónov eur).
Partnerom Nissanu je francúzska automobilka Renault, ktorá v ňom vlastní podiel 43,4 percenta. Renault v minulom roku vykázal rekordnú stratu 8 miliárd eur, najmä kvôli stratám japonského partnera.