Nikel sa naprieč trhmi s komoditami vyšplhal na svoje desaťročné maximum, keďže jeho zásoby sa znižujú a veľkí výrobcovia áut zvyšujú výrobu elektrických vozidiel, píše Financial Times. 

Cena kovu, ktorý sa používa vo výkonnejších batériách pre elektrické vozidlá, narástol v stredu až o 40 percent a vyšplhal sa na desaťročné maximum vo výške 22 745 dolárov za tonu, keďže zásoby v skladoch schválených Londýnskou burzou s kovmi klesli už 51. deň po sebe. V Číne sa zásoby niklu v oficiálnych skladoch blížia rekordnému minimu 4 859 ton.

Jeremy Weir, výkonný riaditeľ spoločnosti Trafigura, jednej z najväčších obchodníkov s komoditami - sa na Fóre pre budúce minerály, ktoré práve prebieha v Saudskej Arábii, vyjadril, že zásoby vo svete sú na kritických úrovniach a ceny „začínajú odrážať túto skutočnosť“. „Začíname vidieť to, že sa spotrebitelia začínajú zobúdzať a uvedomovať si problém, ktorý existuje“ dodal.

Nikel za posledný mesiac vzrástol o 12 percent na pozadí zvýšeného dopytu po elektrických vozidiel– jedno zo štyroch aut, ktoré sa v Británii v decembri predali bolo vozidlo na batériu – a sérii vyhlásení tykajúcich sa nových projektov ťažby niklu.

Podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu by dopyt po nikli musel do roku 2040 vzrásť 19-násobne, ak chce svet dosiahnuť ciele Parížskej dohody o zmene klímy.

Očakáva sa, že väčšina zvýšenia dodávky bude v tomto desaťročí pochádzať z Indonézie. Jej trh je poháňaný predovšetkým elektrinou získavanou spaľovaním uhlia a čínske spoločnosti v rámci neho budujú projekty na spracovávanie niklu.

V dôsledku toho Elon Musk, šéf Tesly, vyjadril obavy, pokiaľ ide o budúce dodavky niklu, a prisľúbil obrovské zmluvy na dlhú dobu spoločnostiam, ktoré vedia tento kov ťažiť spôsobom, ktorý je udržateľný a šetrný k životnému prostrediu.

Aby došlo k zabráneniu znižovania zásob v roku 2022, zásoby niklu by museli vzrásť o 200 000 ton, vyjadril sa Hamilton. Dodal, že takýto nárast je možný, ale aby nastal, „veľa veci by muselo ísť tak, ako má“.