Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý platí od 1. júla 2024, pre poctivo podnikajúce e-shopy predstavuje skôr len formálne zmeny a úpravy dokumentácie. Hoci podnikatelia mali už od júla svoje existujúce obchodné a reklamačné podmienky i marketingové stratégie zosúladiť s novými pravidlami, mnohé e-shopy sa na zmeny do začiatku účinnosti novej legislatívy pripraviť nestihli. Upozornili na to advokáti a prevádzkovatelia platforiem pre e-shopy.
Advokátka Natália Tunegová z advokátskej kancelárie Peterka & Partners pripomenula, že oneskorencov teraz čaká aktualizácia informácií a dokumentov určených spotrebiteľom. „Prevádzkovatelia e-shopov si budú musieť skontrolovať a upraviť svoje všeobecné obchodné podmienky a postup pri uplatňovaní zodpovednosti za chyby, tzv. reklamácie. Preveriť si budú musieť aj svoje doterajšie marketingové postupy a skontrolovať webovú stránku e-shopu, aby neobsahovala napríklad vymyslené spotrebiteľské recenzie,“ priblížila Tunegová.
Najproblematickejšou zmenou sa môže majiteľom e-shopov podľa Michala Benatzkeho zo spoločnosti Upgates zdať nové zobrazovanie zliav. „Cieľom novely je však zakročiť proti veľkým hráčom, ktorí ceny produktov pred zľavovými akciami buď umelo navyšovali, alebo uvádzali ako pôvodné sumy, za ktoré sa produkt už dlho nepredával. Menší e-shoper, ktorý podniká poctivo, sa výrazného zásahu do chodu svojho e-shopu báť nemusí. Prakticky sa mení naozaj len niekoľko základných pravidiel,“ vysvetlil.
Zmeny prinášajú aj viac transparentnosti voči spotrebiteľom. Obchodníci sú po novom povinní spotrebiteľom poskytnúť viac informácií, a to jasne a zrozumiteľne. „Cieľom legislatívnych zmien je, aby si spotrebitelia boli vopred vedomí podmienok, za ktorých nakupujú a ich obchodné správanie nebolo ovplyvnené klamlivými praktikami,“ vysvetlila Tunegová.
Podľa advokátky je však nová legislatíva v platnosti ešte krátko a zatiaľ chýba výkladová prax zo strany dozorného orgánu. „Nie je ustálené, ako bude napríklad Slovenská obchodná inšpekcia postupovať pri hodnotení rôznych praktík obchodníkov, ktoré u nás doposiaľ neboli explicitne riešené. Napríklad súvislosti s poskytovaním cenových zliav. V každom prípade by sa obchodníci mali poponáhľať, aby dali všetko čo najskôr do súladu s novou legislatívou,“ doplnila Tunegová.
Novela zákona o ochrane spotrebiteľa priniesla viacero zmien, ktorými reaguje na rozvíjajúcu sa digitálnu éru a online predaj. Zvyšuje nároky na informovanosť spotrebiteľa, férové marketingové praktiky a práva spotrebiteľov. Zmeny sa dotkli aj oblasti zodpovednosti za chyby tovarov a spotrebiteľských zmlúv v Občianskom zákonníku.