Rýchly rozkvet výrobcov elektromobilov v Číne nebol spôsobený dotáciami, ale inováciami. Obvinenia USA a EÚ z nadmernej výrobnej kapacity sú neopodstatnené. Povedal to čínsky minister obchodu Wang Wen-tchao.
„Čínske spoločnosti vyrábajúce elektromobily sa pri rýchlom rozvoji spoliehajú na neustále technologické inovácie, dokonalý systém výroby a dodávateľského reťazca a plnú trhovú konkurenciu a nespoliehajú sa na dotácie, aby získali konkurenčnú výhodu,“ povedal Wang. Vláda v Pekingu podľa neho urobí všetko preto, aby ochránila legitímne práva a záujmy firiem.
Wang svoje slová predniesol pri nedeľňajšej diskusii pri okrúhlom stole v Paríži so zástupcami viac ako desiatich čínskych spoločností, vrátane výrobcov elektromobilov Geely a BYD a výrobcom batérií pre elektromobily CATL. Rokovania sa sústredili okrem iného na vyšetrovanie EÚ týkajúce sa dovozu elektromobilov z Číny, ktoré sa zaoberá podozrením zo štátnych dotácií.
EÚ začala vyšetrovanie dovozu elektromobilov z Číny vlani v októbri pre prudký rast dovozu čínskych elektromobilov. Cieľom je zistiť, či by mala zaviesť clá, aby kompenzovala prípadné štátne dotácie, a kompenzovala tak podmienky na trhu. Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v septembri uviedla, že globálny trh je zaplavený lacnejšími čínskymi elektromobilmi, ktorých ceny sú umelo udržiavané na nízkej úrovni pre obrovské štátne dotácie. Prešetrovanie sa má ukončiť do novembra, EÚ však môže prípadne uložiť dočasné clá aj skôr.
Americká ministerka financií Janet Yellenová, ktorá končí návštevu Číny, v sobotu uviedla, že je obzvlášť znepokojená dopadom čínskej nadmernej kapacity na americkú ekonomiku.