Už nie biznis ako obvykle

Na začiatku roku 2008 sa mnohí nádejali, že väčšinu dôsledkov úverovej krízy pohltí globálny finančný systém a nefinančné firmy budú schopné pokračovať v nastúpenej ceste – zvyšovať predaj a hromadiť rekordné zisky. Dnes nikto neočakáva v roku 2009 biznis ako obvykle: pre mnohé firmy bude najväčšou prioritou prežiť, kým iným tvrdšie ekonomické prostredie prinesie neočakávané príležitosti.

V neistých časoch vládne hotovosť a tie (prevažne zrelé) firmy, ktoré majú tučné marže a silný cash-flow, budú mať jednoznačný náskok pred firmami v kritickej fáze investičného cyklu. Predovšetkým start-upmi, ktoré skôr spaľujú hotovosť, ako by ju rozmnožovali. Mnohé podniky zosekajú nepodstatné výdavky a obmedzia rastové plány, aby udržali hotovosť, kým nebudú mať jasnejší obraz o ekonomických vyhliadkach.

Pred panikou na trhoch v októbri 2008 OECD predpovedala, že podnikové investície sa vo vyspelých ekonomikách v prvej polovici roku 2009 prepadnú, v druhej polovici sa trochu vzchopia, no dosiahnu nižšie tempo rastu, ako bolo donedávna obvyklé.

Už nie biznis ako obvykle

A tento scenár oživenia počíta s relatívne miernou recesiou – predpoveď, ktorá v súčasnosti vyzerá optimisticky. Prudko sa zvýši outsourcing zameraný na znižovanie nákladov, smerujúci predovšetkým na nízkonákladových poskytovateľov na rozvíjajúcich sa trhoch.

Spomedzi firiem, ktoré negenerujú veľa hotovosti, sa niektorým bude dariť omnoho lepšie ako iným. Ťažili z dostupných úverových trhov ešte pred tým, ako neočakávane zamrzli v lete 2007 a zabezpečili si úverové linky za priaznivých podmienok. Mnoho spoločností sa ocitne blízko smrti.

Mať dlh s „prepínačom“, ktorý dovoľuje automaticky prirátať úroky k nesplatenej sume úveru radšej, ako ho splatiť, môže byť záchranou. Počet bankrotov začal narastať nielen v Amerike. Trhové ceny na jeseň 2008 naznačujú, že investori očakávajú podiel bankrotov pri vysoko výnosných amerických podnikových dlhopisoch, ktoré boli naposledy v recesii v rokoch 1991 a 2002, na úrovni približne 12 percent všetkých emisií dlhopisov. To znamená rast zo súčasnej miery 3,4 percenta za ostatných 12 mesiacov do septembra 2008.

Mnoho z týchto bankrotov bude v odvetviach závislých od spotrebiteľov z bohatých krajín, ktorí budú rozhadzovať peniaze menej uvoľnene – ak pre nič iné, tak preto, že im to veritelia nedovolia. No aj v týchto sektoroch sa bude niektorým firmám dariť lepšie ako ostatným, predovšetkým ak ponúknu cenovo výhodné riešenia. Reštaurácie, bary a kiná môžu trpieť, keď sa ľudia rozhodnú ostať doma s DVD a kartónom plechoviek. To bude dobrá správa pre rozvoz čínskych jedál.

Keď úverová kríza začala spomaľovať rast v rozvinutých ekonomikách, firmy vyhlásili, že jednoducho urýchlia rastové plány na rozvíjajúcich sa trhoch. Tam dopyt stále rýchlo rástol, lebo „ďalšia miliarda“ spotrebiteľov začala zarábať a mať príjmy, s ktorými si mohli dovoliť hodnotnejšie značkové tovary. Predstava, že rozvíjajúce sa ekonomiky pretrhli väzby na rozvinuté štáty a budú expandovať, aj keď hospodárstvo Ameriky a ostatných bohatých krajín zápasí s recesiou, sa teraz ukázala ako nereálna.

A tak nadnárodné spoločnosti čakajú ťažké rozhodnutia o rastových plánoch. Firmy ako General Electric a Cisco, ktoré stavili na rozmach infraštruktúry na rozvíjajúcich sa trhoch, majú pravdepodobne viac dôvodov, aby sa držali svojich zbraní. Najmä vzhľadom na relatívne silnú fiškálnu pozíciu mnohých vlád rozvojových krajín.

Na rozdiel od tých, čo stavili na rozvoj strednej vrstvy spotrebiteľov. Podobne aj firmy podnikajúce v infraštruktúre v bohatom svete môžu mať lepšiu pozíciu, ako očakávali, ak sa vlády pokúsia oživiť ekonomiky investovaním do prestavby rozpadávajúcich sa ciest a kanalizácií – za predpokladu, že vládam ostali vôbec nejaké peniaze po záchrane bankového systému.

Ďalšou ťažkou otázkou bude, čo robiť s nákladnými záväzkami v rámci spoločenskej zodpovednosti, ktoré si dali veľké spoločnosti v uplynulých rokoch. Tieto záväzky – ako investície Coca-Coly do projektov zameraných na vodu v rozvíjajúcich sa krajinách – donedávna označovali za základnú súčasť dlhodobej stratégie maximalizácie ziskov. Nadchádzajúci rok preverí, či tomu naozaj veria.

Jednoznačnou príležitosťou pre firmy s dostatkom peňazí bude akvizícia slabších rivalov. Je nepravdepodobné, že by došlo k rýchlemu návratu dlhom poháňaných private equity kupcov, ktorí vyhnali ceny príliš vysoko, aby mohli bežné spoločnosti robiť strategické akvizície. V skutočnosti private equity môžu byť snaživými predávajúcimi, pretože v portfóliách zápasia s rastúcim počtom problémových firiem, ktoré zaťažili príliš veľkým dlhom.

Nálada v mnohých zasadačkách bude defenzívna, no rok 2009 ponúkne príležitosti pre firmy, ktoré sa neboja odvážne postaviť proti prúdu. Často sú to práve ťažké časy, keď sa najviac bohatne. Odvážnym patrí svet.

Foto na titulke - Flickr.com

Už nie biznis ako obvykle

Autor Matthew Bishop, je biznis editor pre USA, The Economist.

Článok prevzatý z ročenky SLOVENSKO A SVET V ROKU 2009, ktorá vyšla 18. decembra 2008 ako príloha týždenníka TREND. Originálnu verziu
v angličtine THE WORLD IN 2009 vydal The Economist Newspaper Limited.