Pred niekoľkými týždňami zverejnil najväčší výrobca potravín v Spojených štátoch – firma PepsiCo – štvrťročné výsledky. Neboli veľmi dobré, keďže spotrebitelia začali po niekoľkých rokoch zvyšovania cien kupovať menej potravín a nápojov od tejto americkej firmy, pod ktorú spadajú aj značky Lay’s, Doritos a Mountain Dew. Mnohí výrobcovia balených potravín sú v rovnakej situácii, pretože záujem ľudí o nezdravé jedlo upadá. Prieskumná spoločnosť Circana potvrdila, že predaj čerstvého ovocia a zeleniny, naopak, rastie.

Za nový trend môže sčasti skutočnosť, že ľudia začali doma viac variť. Takisto to dokazuje, že chcú jesť zdravšie a k tomu potrebujú čerstvé potraviny. Od čias covidu sa totiž naučili oveľa viac dbať na svoje zdravie.

Nový trend mnohých výrobcov balených potravín prekvapil, no Jason English z Goldman Sachs predpovedal jeho príchod už pred vyše rokom. V jednej zo správ napísal, že očakáva „spomalenie spotreby na obyvateľa“, pokiaľ ide o spracované potraviny. Predpovedal, že ľudia budú jesť viac čerstvých potravín, na čo predajcovia zareagujú zmenou regálov. Sekcie so zeleninou a ovocím rozšíria a tie so spracovanými potravinami zmenšia.

Prieskumná spoločnosť Mintel v júnovej správe uviedla, že zaznamenala výrazný nárast záujmu spotrebiteľov o zdravšie, čerstvejšie a výživnejšie potraviny. Predajcov preto vyzvala, aby tento posun v preferenciách speňažili a rozšírili ponuku produktov.

Mali by sa teda giganty ako PepsiCo pokúsiť vstúpiť na trh s čerstvými potravinami? Táto oblasť výroby sa dramaticky líši od spracovaných produktov, ktoré sú plné umelých konzervantov a ich výhodou je najmä dlhá trvanlivosť. Firmy by určite museli zmeniť dodávateľov, výrobcov a logistiku distribúcie. Ďalším problémom je, že výrobcovia balených potravín nemajú garantovaný priestor na poličkách v čerstvých sekciách.

Ďalšie dôležité správy

Slovenske potraviny, Coop Jednota
Neprehliadnite

Nakupujúci preferujú kvalitu, lokálnosť aj návrat k tradíciám, ukázal spotrebiteľský prieskum