Adnan Saglam je proti svojej vôli jedným z hlavných aktérov tohto scenára, ktorý znepokojuje svetové cukrovinkárske giganty. Tento 60-ročný producent lieskových orieškov, ktorý má svoje stromy v provincii Trabzon na severovýchode krajiny, mal tento rok jednu z najhorších úrod za celý svoj život.
„Tento rok znížili produkciu krúpy. Obrali sme len polovicu z toho čo inokedy,“ hovorí.
Produkciu tureckých lieskovcov, ktorá je sústredená pozdĺž brehov Čierneho mora, ťažko poškodilo nepriaznivé počasie na konci tohtoročnej zimy. Vo výške nad 250 metrov nad morom bolo veľa sadov zničených a produkcia celkovo silno poklesla.
Vlani Turecko vyviezlo viac ako tri štvrtiny z 825-tisíc ton týchto plodov vyprodukovaných na celom svete. Údaje za tento rok ešte nie sú konečné, ale podľa prognóz turecká produkcia nepresiahne 430-tisíc ton. To v konečnom dôsledku vedie k zvýšeniu ceny.
„Štát sa stiahol z tohoto sektora pred štyrmi rokmi. Až dovtedy určoval ceny orieškov on,“ vysvetľuje Mehmet Cirav z trabzonskej obchodnej a poľnohospodárskej komory. „Dnes ceny diktuje trh. Vlani sa kilogram predával za tri doláre (2,37 eura), tento rok je to viac ako päť dolárov (takmer 4 eurá), pretože ponuka je slabá,“ dodáva.
Rast cien potešil tých tureckých producentov, ktorých úroda bola lepšia. A mal by sa odraziť aj u spracovateľov, ako je napríklad firma Oltan. Tá každoročne vo svojich novotou žiariacich halách spracúva 25-tisíc ton lieskových orieškov, ktoré vyváža do celého sveta.
Jej majiteľ Sükrü Köleoglu neskrýva svoje zámery. „Moje náklady sú rovnaké, či lieskovce stoja tri alebo päť dolárov. Musím rátať s pracovnou silou, s energiou, dopravou. Takže keď cena orieškov rastie, raste s ňou aj cena mojich produktov,“ vysvetľuje.
A tak tento dominový efekt postihne aj klientov svetového sektoru výroby čokolády, ktorí sa na viac ako 90 percent zásobujú tureckými lieskovcami povestnými svojou kvalitou.
„Určite nebudú znižovať kvalitu svojich výrobkov tým, že by do nich dávali menej orieškov. Zvýšia teda svoje ceny,“ hovorí Köleoglu.
Výrobcovia čokolády, ktorých už zasiahol rast ceny ich hlavnej suroviny – kakaa, o zvyšovaní cien hovoria len vyhýbavo. „Ak budú naďalej rásť ceny surovín, nemôžeme vylúčiť zvýšenie ceny niektorých výrobkov,“ pripúšťa švajčiarsky Lindt & Sprüngli.
Spoločnosť Ferrero, výrobca Nutelly a slávneho Ferrero Rocher, stanoví ceny svojich výrobkov až v októbri, keď bude známy objem novej úrody, a sľubuje, že zákazník pocíti zmeny minimálne.
Cena Nutelly je teraz pre tureckých pestovateľov a spracovateľov tou najmenšou starosťou. Majú strach o sektor, ktorý zamestnáva okolo 150-tisíc ľudí.
„Keď pôjdete s cenou príliš vysoko, nepredáte,“ varuje Mehmet Cirav. „Okrem európskych krajín bohužiaľ iné odbytisko nemáme. Ak sa odvrátia od tureckých orieškov, nebudeme mať kam vyvážať,“ dodáva.