Vyššiu daň za súpravu s ťažkým návesom ako Slovensko má v Európskej únii iba ostrovné Írsko. Pre tunajších podnikateľov v autodoprave je preto za hranicami čoraz ťažšie konkurovať.
Čísla ukazujú, že množstvo kamiónov jazdiacich so slovenskými ŠPZ-kami v posledných rokoch ubúda. Vysoké náklady na strane dopravcov dávajú malý priestor na zvyšovanie miezd, čím sa navyše prehlbuje už tak kritický nedostatok vodičov.
Autodopravcovia zhodne označujú vlaňajší rok za jeden z najhorších. Podnikanie v cestnej doprave podľa nich čelí kríze. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) preto v utorok zorganizovala štrajk a na problémy v sektore sa snaží upozorniť zablokovaním dopravy v Bratislave.
„Dôvodom prijatia tohto krajného opatrenia je dlhodobo zvyšujúce sa daňové zaťaženie v cestnej dani, spotrebnej dani, dani z minerálnych olejov (pohonných látok) a odhalenia Najvyššieho kontrolného úradu SR o nehospodárnom výbere mýta,“ spresnili zástupcovia UNAS.
Štrajk Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) v Bratislave Zdroj: TASR
Od predstaviteľov štátu očakáva konštruktívne riešenia, a to 50-percentné zníženie cestnej dane a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu mýta. „Chceme dôstojne žiť na Slovensku a nie utekať pred biedou do zahraničia,“ zdôraznil člen predsedníctva UNAS Stanislav Skala.
Ministri opodstatnenosť štrajku nevidia
Ministerstvo financií uviedlo, že nad znížením dane momentálne neuvažuje. „Požadované zníženie dane z motorových vozidiel o 50 percent by znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu v sume asi 35 miliónov eur. Tento výpadok by však musel byť kompenzovaný zvýšením tejto dane pre ostatných motoristov, a to najmä pre osobné vozidlá do 3,5 tony,“ ozrejmila riaditeľka tlačového odboru rezortu financií Alexandra Gogová.
Štrajk Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) v Bratislave 7. januára 2020. Na snímke člen predsedníctva UNAS Stanislav Skala Zdroj: TASR
Zároveň vyčíslila, že celkový výnos daní a poplatkov z dopravy na Slovensku je 2,3 percenta HDP, čo je rovnaká úroveň ako priemer Európskej únie.
Rezort dopravy v reakcii na štrajk podotkol, že s dopravcami pravidelne rokuje a informuje o plánovaných krokoch na novej výhodnejšej zmluve na mýtny systém. „Protesty majú politický podtext, keďže dopravcovia otvorili túto tému tri mesiace pred voľbami a dovtedy nemali ambíciu o mýtnom systéme diskutovať. Vyzývame ich preto, aby neznepríjemňovali život tisícom vodičov, ktorí dochádzajú do práce,“ dodala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Ďalší štrajk bude násobne väčší
Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia, ktoré je počtom členov niekoľko násobne väčšie,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?