Audit v oboch mestských podnikoch vykonala v júni tohto roka audítorská spoločnosť Deloitte. O výsledkoch už primátor informoval aj finančnú komisiu mestského zastupiteľstva.
Zistenia sú podľa radnice závažné, audit okrem predražených úverov a služieb poukázal aj na netransparentné postupy obstarávania a uzatvárania nevýhodných zmlúv. Manažérske pochybenia sa podľa mesta odzrkadlili hlavne v neudržateľnom nastavení investičnej politiky a plánovaní projektov z EÚ fondov.
„Audit potvrdil oprávnenosť indícií o neefektívnom a nehospodárnom riadení podniku a profesionálnom zlyhaní manažmentu,“ skonštatoval primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. DPB aj OLO však tieto informácie popierajú, zhodne tvrdia, že aj keď výsledky auditu zatiaľ nevideli, majú informácie, že audítorská spoločnosť ich pochválila za dobré hospodárske výsledky.
DPB mal na exekúciách vyrobiť stratu 3,3 milióna
Audit podľa primátora napríklad zistil, že DPB pripravil mesto o nemalé peniaze na právnych službách. Ako informuje radnica, náklady na vymáhanie pohľadávok za exekúcie za minulý rok boli 5,5 milióna eur, no výnosy len 2,2 milióna eur, či znamená pre DPB stratu 3,3 milióna eur. DPB sa však bráni a tvrdí, že zmluvy s advokátskymi kanceláriami boli stanovené ešte bývalými šéfmi podniku.
Podľa hovorkyne DPB Adriany Volfovej vzťahy s exekútormi neboli predmetom zmluvy do príchodu súčasného vedenia. Náklady na prípady staré aj niekoľko rokov pritom v tom čase podľa DPB dosahovali až 32 miliónov eur, no prijatými opatreniami sa ich súčasnému vedeniu podniku podarilo znížiť o 16 miliónov eur.
Radnica Dopravnému podniku vyčíta napríklad aj drahé čistenie vozidiel v porovnaní s dopravnými podnikmi v Košiciach a Žiline. A. Volfová však vysvetľuje, že každý dopravca má iný vozidlový park – inú dĺžku vozidiel, kapacitu, intenzitu a v cene sa odráža napríklad aj priemerná hodinová cena práce v danom regióne.
„V DPB sa vykonáva mokré čistenie na rozdiel napríklad od Košíc, kde sa robí suché čistenie,“ vysvetlila A. Volfová s tým, že na cenu má vplyv aj to, že DPB vozidlá čistí v noci, aby bolo v nasledujúci deň zabezpečené ich vypravenie.
Audit podľa mesta upozornil aj na nevýhodné úvery, vysokú spotrebu energií v DPB či na poistky pre manažérov, ktoré sú podľa mesta nepotrebné. Dopravný podnik všetky tieto pochybenia odmieta.
„Naopak, máme informácie, že v audite je vyjadrená pochvala DPB za dobré hospodárske výsledky,“ uviedla A. Volfová. Podľa DPB sú zistenia vytrhnuté z kontextu, sú zavádzajúce a podnik ich považuje za účelové v súvislosti s prebiehajúcim výberovým konaním na šéfov mestských podnikov.
V OLO mali obchádzať obstarávania
Pochybenia podľa hlavného mesta zistil audit aj v spoločnosti OLO. „Najvýznamnejšími zisteniami auditu v OLO boli neakceptovateľné postupy pri verejných obstarávaniach. Audit poukázal na skutočnosť, že sa v podniku nedodržiavajú elementárne všeobecné, ale ani vnútorné záväzné predpisy procesov verejného obstarávania,“ priblížila zistenia auditu I. Skokanová. Podľa radnice v OLO schvaľovali zmluvných partnerov priamo predstavenstvom bez obstarávania, pri výbere niektorých služieb sa nekonalo výberové konanie.
„Samotný generálny riaditeľ sa nominoval do trojčlennej výberovej komisie vyhodnocujúcej predložené ponuky,“ informovala I. Skokanová.
Riaditeľ spoločnosti OLO Roman Achimský však vysvetľuje, že podnik nie je verejným obstarávateľom, preto je akékoľvek hodnotenie verejných obstarávaní zavádzajúce. „Obstarávacie konania v OLO sú realizované na základe interných pravidiel, ktoré schvaľuje predstavenstvo spoločnosti a podliehajú kontrole Dozornej rady,“ vysvetľuje riaditeľ s tým, že v ojedinelých prípadoch dodávateľa vyberá predstavenstvo, ktoré je nadriadené výberovej komisii, a to na základe vyžiadaných ponúk.
R. Achimský tiež popiera, že by sa do výberovej komisie nominoval sám, podľa jeho slov bol vymenovaný v roku 2011 na základe uznesenia predstavenstva ako zamestnanec spoločnosti vtedajším generálnym riaditeľom. „Ak budeme mať výsledky auditu k dispozícií, radi sa vyjadríme k opodstatnenosti konkrétnych prípadov. Podľa našich informácií sa spoločnosť vykonávajúca audit vyjadrila, že aj napriek tomu, že nepoužívame postupy verejného obstarávania, dosahujeme lepšie obchodné podmienky ako firmy, ktoré súťažia formou verejného obstarávania, o čom svedčia aj dosiahnuté hospodárske výsledky OLO,“ uzavrel R. Achimský.
Vyberajú šéfov mestských podnikov, Belfi i Achimský z hry vypadli
Kandidáti na šéfov štyroch bratislavských mestských podnikov, ktorí postúpia na schválenie mestským zastupiteľstvom, budú známi 17. septembra. Výberová komisia zložená z mestských poslancov a zástupcov primátora by ich mala vybrať zo sedemnástky uchádzačov, ktorí postúpili do užšieho výberu.
Pre každý mestský podnik komisia odporučí na schválenie jedného kandidáta, informoval člen výberovej komisie a predseda mestského poslaneckého Pravicového klubu Jozef Uhler.
Hlavné mesto Bratislava hľadá šéfov do mestských podnikov Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS), Dopravný podnik Bratislava (DPB), Odvoz a likvidácia odpadu (OLO) a Metro Bratislava.
Sedemnásť uchádzačov o šéfovské posty, ktorí postúpili do užšieho výberu, v stredu dostali možnosť predstaviť sa v Primaciálnom paláci výberovej komisii i verejnosti.
Do užšieho výberu na generálneho riaditeľa OLO postúpili piati uchádzači - Branislav Cimerman, Tibor Čajka, Robert Molnár, Rudolf Slezák a Branislav Ujvári. Post chcel obhájiť aj súčasný generálny riaditeľ a predseda predstavenstva OLO Roman Achimský, no do užšieho výberu nepostúpil.
Verejnosti sa predstavili aj piati kandidáti na šéfa Dopravného podniku Bratislava - Milan Čech, Vladimír Rafaj, Zdeněk Schraml, Pavol Sovič a Milan Urban. Záujem mal aj súčasný šéf DPB Ľubomír Belfi, no komisia ho do druhého kola neposunula.
V BVS na miesto generálneho riaditeľa kandiduje súčasný šéf Slavomír Beňo, ktorý vlani v septembri nahradil odchádzajúceho Radoslava Jakaba. Beňovi v boji o post šéfa BVS konkurujú Zsolt Lukáč, Milan Šindler, Robert Tencer a Alena Trančíková.
O miesto šéfa v spoločnosti Metro Bratislava sa uchádzajú iba dvaja kandidáti Libor Gula a Vladimír Michálek. Oboch výberová komisia posunula ďalej. Súčasný riaditeľ firmy Metro Bratislava Peter Ivan sa do výberového konania neprihlásil.
Mestský poslanec a člen výberovej komisie Jozef Uhler je s prezentáciou kandidátov spokojný, no priznáva, že niektorí uchádzači ho nie veľmi pozitívne prekvapili. „Niektorí kandidáti ma prekvapili tým, že majú dobrý životopis, ale ich vystupovanie je veľmi slabé,“ uviedol s tým, že už vie, ktorých kandidátov ďalej voliť nebude.
Noví šéfovia štyroch mestských podnikov by mali byť známi koncom septembra. Mestské zastupiteľstvo by ich malo schvaľovať na zasadnutí 24. septembra na základe odporúčania výberovej komisie. Vylúčené však nie je ani to, že by sa mohol objaviť počas rokovania aj iný kandidát, ako bol odporučený komisiou.