Po zvyšujúcich sa problémoch na čínskom spotrebiteľskom trhu začali koncerny ako PepsiCo, Coca-Cola či Unilever presúvať svoju pozornosť na trh Indie. Jej ekonomika zaznamenáva najvýraznejší rast spomedzi rozvíjajúcich sa trhov a zvyšuje šance spoločností zaplátať výpadky v tržbách na čínskom trhu.
„Zatiaľ čo predchádzajúcich desať rokov sa firmy sústredili na predaj v Číne, budúca dekáda bude o Indii,“ povedal Brian Jacobsen, hlavný ekonóm spoločnosti Annex Wealth Management.
Veľké spotrebiteľské firmy so sídlom v Indii predpokladajú v nasledujúcich kvartáloch vyššie výdavky štátu, ako aj zvýšenie súkromnej spotreby. To dáva nadnárodným spoločnostiam väčšie možnosti než Čína so spomaľujúcim sa rastom ekonomiky.
Už za minulý rok sa podľa odhadov firmy GlobalData zvýšil kombinovaný podiel piatich svetových potravinárskych firiem a výrobcov spotrebného tovaru – PepsiCo, Coca-Cola, P&G, Unilever and Reckitt Benckiser – na indickom trhu na 20,53 percenta z podielu na úrovni 19,27 percenta v roku 2022. Naopak, v Číne podľa odhadov GlobalData podiel týchto spoločností klesol vlani na 4,30 percenta zo 4,37 percenta.
„Čína zápasila s dlhým a náročným obdobím opatrení proti Covidu-19, nakrátko zaznamenala aj negatívny rast a následné zotavovanie bolo slabé,“ povedal K. Ramakrišnan zo spoločnosti pre prieskum trhu Kantar. Ekonomika Číny vzrástla v druhom kvartáli medziročne o 4,7 percenta a zaostala za očakávaným rastom nad päť percent. Naopak, ekonomika Indie zaznamenala v poslednom kvartáli fiškálneho roka 2023/2024 (skončil sa v marci, nové údaje by mali byť zverejnené koncom augusta) rast na úrovni 7,8 percenta.
Mondeléz International oznámil za druhý štvrťrok roka 2024 vo svojej čokoládovej divízii v Indii percentuálny rast v strede jednociferného pásma. Ešte výraznejší rast oznámila Coca-Cola, ktorej rast dosiahol dvojciferné hodnoty. Darilo sa aj firme Unilever a spoločnosti PepsiCo.