Zlom v jeho hviezdnej kariére znamenal rok 2004, keď vytvoril spoločnosť Leshi Internet Information & Technology (teraz známejšiu ako LeEco), ktorá zaznamenala obrovský úspech a v súčasnosti zamestnáva 11-tisíc ľudí v Číne, Indii a aj v USA. Megaholding, ktorého rozsah zahŕňa streamovacie služby, e-commerce, cloud, produkciu smartfónov, smart televízorov a dokonca aj bicyklov, má v súčasnosti trhovú kapitalizáciu približne 15 miliárd dolárov.

Vytlačí Apple?

V súčasnosti holding LeEco avizoval aj plány vyostriť boj o amerického zákazníka v snahe vytlačiť z pozície jednotky firmu Apple. V rozhovore pre stanicu CNBC v apríli tohto roka Yueting sebavedomo vyhlásil, že spoločnosť Apple je „zastaralá a stráca rýchlosť.“ Aj preto sa v týchto dňoch rozhodol informovať, že LeEco bude čoskoro na americkom trhu predávať svoje smartfóny, televízory a gadgety.

Podľa portálu Forbes by sa tak malo udiať v horizonte najbližších troch mesiacov. Na podporu tohto odvážneho kroku firma od giganta Yahoo odkúpila pozemok s rozlohou vyše 200-tisíc štvorcových metrov v kalifornskej Santa Clare, kde by malo vyrásť medzinárodné ústredie LeEco a zamestnať tisícky ľudí.

Nenápadný Číňan, ktorý chce zlikvidovať zopár gigantov, sa tlačí do USA

Koncept LeSee na pekinskom autosalóne Zdroj: SITA / AP

Zabijak Tesly

Američanov však čínsky miliardár zaujíma najmä v súvislosti s jeho víziou poraziť Teslu a ovládnuť trh s elektrickými vozidlami. Na to má slúžiť investícia vo výške jednej miliardy dolárov na výstavbu továrne v priemyselnom parku Apex v severnej časti Las Vegas. Fabrika chlapíka, ktorého niektoré médiá nazývajú „Tesla killer“, bude stáť v rovnakom priemyselnom parku, kde budú konštruovať dráhy pre projekt Hyperloop Elona Muska.

Továreň na elektrické internetom prepojené vozidlá s rozlohou takmer 2,5 milióna štvorcových metrov má priniesť prácu 4,5-tisíca ľuďom. Vyrábať by v nej mali verziu konceptu nazvaného LeSee, ktorý v apríli predstavili na pekinskom autosalóne a hneď ho označili za rivala modelu Tesla S. J. Yueting pri tej príležitosti podľa agentúry Reuters uznal zásluhy značky Tesla v globálnom meradle, no uviedol, že oni nechcú vyrábať iba autá. „Auto je v našom ponímaní smart mobilné zariadenie na štyroch kolesách, ktoré sa neodlišuje od smartfónu alebo tabletu.“

Taký malý start-up

Okrem verzie konceptu LeSee by v továrni, ktorá má podporu guvernéra Nevady (nie však niektorých ekonomických expertov tohto amerického štátu, ktorí poukazujú na neisté ekonomické vyhliadky Yuetingovho holdingu) a ktorej infraštruktúru už začínajú realizovať, mali vyrábať aj model kalifornskej firmy Faraday Future, do ktorej J. Yueting investoval 300 miliónov dolárov, uviedol portál Bloomberg

Nenápadný Číňan, ktorý chce zlikvidovať zopár gigantov, sa tlačí do USA

Elektrický superšportiak od Faraday Future Zdroj: SITA / AP

Za veľké peniaze do firmy kúpil vývojárov z Ferrari a BMW, ako aj dvoch vedúcich pracovníkov z konkurenčnej Tesly a na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas v januári predstavili koncept elektrického pretekárskeho vozidla FFzero1 s motorom presahujúcim výkon 1 000 koní a maximálnou rýchlosťou vyše 320 km/h.

Na budúci rok by potom Faraday Future chceli predstaviť prvé „civilné“ elektrické vozidlo a zrejme čoskoro začnú aj s testovacími jazdami samojazdiacich vozidiel na kalifornských cestách po tom, čo v polovici júna získali povolenie od miestnych úradov. Start-up Faraday Future rovnako plánuje navýšiť počet zamestnancov z 500 na minimálne 800. 

Nenápadný Yueting svojimi projektmi púta pozornosť a zároveň motivuje technogiganty zrýchliť alebo aspoň zefektívniť svoje fungovanie tak, aby ich rýchlo šliapajúci Číňania nedobehli a neodstavili. Či však uspeje na všetkých frontoch svojich vízií je otázne.

Silné ambície

J. Yueting disponuje podľa najnovšieho rebríčka časopisu Forbes majetkom v hodnote 4,4 miliardy dolárov a vo svetovom meradle mu patrí 308 priečka. Všetko nasvedčuje tomu, že v rebríčku boháčov bude stúpať. Spoločnosť LeEco pritom sám Yueting vymedzil do kategórií čínsky Netflix, čínsky Apple a čínska Tesla. To všetko ukazuje, aké silné a expanzívne ambície tento biznismen má.

Mohli by sme k nim priradiť už aj kategóriu čínsky Hollywood, keďže subdivízia jeho holdingu Le Vision Pictures investovala do hollywoodskych filmov, napríklad The Expendables 2 a momentálne pod jej taktovkou vzniká veľkofilm The Great Wall, v hlavnej úlohe s Mattom Damonom.

Ďalší čínski elektrikári

Okrem LeEco majú s elektrickými a samojazdiacimi vozidlami veľké plány aj ďalšie veľké čínske technologické firmy. Giganti ako Baidu, Alibaba, Tencent či Xiaomi založili za týmto účelom viaceré start-upy. Spoločnosť Baidu už oznámila vytvorenie 100-členného tímu na vývoj samojazdiacich áut so sídlom v Silicon Valley. Masám určené vozidlá by chcela začať vyrábať najneskôr v roku 2021, napísal server Fortune.

S úspechom sa na pekinskom autosalóne stretol aj druhý elektrický model čínskej automobilky BYD s označením EV300. Očakáva sa, že v nasledujúcich rokoch elektrotrend zachytia aj čínske autobusové, taxikárske i kuriérske firmy.

Navyše, kompetentní v najľudnatejšej krajine sveta rysujú plány na diaľnicu určenú pre samojazdiace autá a riešia plány, ako s nimi naložiť v premávke rušných veľkomiest ako Peking či Šanghaj. Automobilka Volvo však práve husté čínske ulice považuje za výborné na testovanie svojich samojazdiacich áut, ktoré tam zrejme čoskoro vyšle.