Zlom v jeho hviezdnej kariére znamenal rok 2004, keď vytvoril spoločnosť Leshi Internet Information & Technology (teraz známejšiu ako LeEco), ktorá zaznamenala obrovský úspech a v súčasnosti zamestnáva 11-tisíc ľudí v Číne, Indii a aj v USA. Megaholding, ktorého rozsah zahŕňa streamovacie služby, e-commerce, cloud, produkciu smartfónov, smart televízorov a dokonca aj bicyklov, má v súčasnosti trhovú kapitalizáciu približne 15 miliárd dolárov.
Vytlačí Apple?
V súčasnosti holding LeEco avizoval aj plány vyostriť boj o amerického zákazníka v snahe vytlačiť z pozície jednotky firmu Apple. V rozhovore pre stanicu CNBC v apríli tohto roka Yueting sebavedomo vyhlásil, že spoločnosť Apple je „zastaralá a stráca rýchlosť.“ Aj preto sa v týchto dňoch rozhodol informovať, že LeEco bude čoskoro na americkom trhu predávať svoje smartfóny, televízory a gadgety.
Podľa portálu Forbes by sa tak malo udiať v horizonte najbližších troch mesiacov. Na podporu tohto odvážneho kroku firma od giganta Yahoo odkúpila pozemok s rozlohou vyše 200-tisíc štvorcových metrov v kalifornskej Santa Clare, kde by malo vyrásť medzinárodné ústredie LeEco a zamestnať tisícky ľudí.
Koncept LeSee na pekinskom autosalóne Zdroj: SITA / AP
Zabijak Tesly
Američanov však čínsky miliardár zaujíma najmä v súvislosti s jeho víziou poraziť Teslu a ovládnuť trh s elektrickými vozidlami. Na to má slúžiť investícia vo výške jednej miliardy dolárov na výstavbu továrne v priemyselnom parku Apex v severnej časti Las Vegas. Fabrika chlapíka, ktorého niektoré médiá nazývajú „Tesla killer“, bude stáť v rovnakom priemyselnom parku, kde budú konštruovať dráhy pre projekt Hyperloop Elona Muska.
Továreň na elektrické internetom prepojené vozidlá s rozlohou takmer 2,5 milióna štvorcových metrov má priniesť prácu 4,5-tisíca ľuďom. Vyrábať by v nej mali verziu konceptu nazvaného LeSee, ktorý v apríli predstavili na pekinskom autosalóne a hneď ho označili za rivala modelu Tesla S. J. Yueting pri tej príležitosti podľa agentúry Reuters uznal zásluhy značky Tesla v globálnom meradle, no uviedol, že oni nechcú vyrábať iba autá. „Auto je v našom ponímaní smart mobilné zariadenie na štyroch kolesách, ktoré sa neodlišuje od smartfónu alebo tabletu.“
Taký malý start-up
Okrem verzie konceptu LeSee by v továrni, ktorá má podporu guvernéra Nevady (nie však niektorých ekonomických expertov tohto amerického štátu, ktorí poukazujú na neisté ekonomické vyhliadky Yuetingovho holdingu) a ktorej infraštruktúru už začínajú realizovať, mali vyrábať aj model kalifornskej firmy Faraday Future, do ktorej J. Yueting investoval 300 miliónov dolárov, uviedol portál Bloomberg.
Elektrický superšportiak od Faraday Future Zdroj: SITA / AP
Za veľké peniaze do firmy kúpil vývojárov z Ferrari a BMW, ako aj dvoch vedúcich pracovníkov z konkurenčnej Tesly a na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas v januári predstavili koncept elektrického pretekárskeho vozidla FFzero1 s motorom presahujúcim výkon 1 000 koní a maximálnou rýchlosťou vyše 320 km/h.
Na budúci rok by potom Faraday Future chceli predstaviť prvé „civilné“ elektrické vozidlo a zrejme čoskoro začnú aj s testovacími jazdami samojazdiacich vozidiel na kalifornských cestách po tom, čo v polovici júna získali povolenie od miestnych úradov. Start-up Faraday Future rovnako plánuje navýšiť počet zamestnancov z 500 na minimálne 800.
Nenápadný Yueting svojimi projektmi púta pozornosť a zároveň motivuje technogiganty zrýchliť alebo aspoň zefektívniť svoje fungovanie tak, aby ich rýchlo šliapajúci Číňania nedobehli a neodstavili. Či však uspeje na všetkých frontoch svojich vízií je otázne.
Silné ambície
J. Yueting disponuje podľa najnovšieho rebríčka časopisu Forbes majetkom v hodnote 4,4 miliardy dolárov a vo svetovom meradle mu patrí 308 priečka. Všetko nasvedčuje tomu, že v rebríčku boháčov bude stúpať. Spoločnosť LeEco pritom sám Yueting vymedzil do kategórií čínsky Netflix, čínsky Apple a čínska Tesla. To všetko ukazuje, aké silné a expanzívne ambície tento biznismen má.
Mohli by sme k nim priradiť už aj kategóriu čínsky Hollywood, keďže subdivízia jeho holdingu Le Vision Pictures investovala do hollywoodskych filmov, napríklad The Expendables 2 a momentálne pod jej taktovkou vzniká veľkofilm The Great Wall, v hlavnej úlohe s Mattom Damonom.
Ďalší čínski elektrikári
Okrem LeEco majú s elektrickými a samojazdiacimi vozidlami veľké plány aj ďalšie veľké čínske technologické firmy. Giganti ako Baidu, Alibaba, Tencent či Xiaomi založili za týmto účelom viaceré start-upy. Spoločnosť Baidu už oznámila vytvorenie 100-členného tímu na vývoj samojazdiacich áut so sídlom v Silicon Valley. Masám určené vozidlá by chcela začať vyrábať najneskôr v roku 2021, napísal server Fortune.
S úspechom sa na pekinskom autosalóne stretol aj druhý elektrický model čínskej automobilky BYD s označením EV300. Očakáva sa, že v nasledujúcich rokoch elektrotrend zachytia aj čínske autobusové, taxikárske i kuriérske firmy.
Navyše, kompetentní v najľudnatejšej krajine sveta rysujú plány na diaľnicu určenú pre samojazdiace autá a riešia plány, ako s nimi naložiť v premávke rušných veľkomiest ako Peking či Šanghaj. Automobilka Volvo však práve husté čínske ulice považuje za výborné na testovanie svojich samojazdiacich áut, ktoré tam zrejme čoskoro vyšle.