Na nemeckej železnici hrozí kvôli skrachovaným rozhovorom o vyšších mzdách so železničnou spoločnosťou Deutsche Bahn časovo neobmedzený štrajk.
Predsedníctvo železničných a dopravných odborov EVG vo štvrtok rozhodlo, že o takomto štrajku nechá rozhodnúť svojich členov. Šéf odborov Martin Burkert na tlačovej konferencii vyhlásil, že odborári boli ochotní ku kompromisom, ale ponuka nemeckých dráh na zvýšenie miezd bola príliš nízka. Burkert nevylúčil, že štrajk by mohol ochromiť prevádzku cez letné prázdniny.
Skrachované rokovania
„Predsedníctvo odborov považuje rokovania s Deutsche Bahn za skrachované," povedal Burkert. „Teraz pripravíme hlasovanie so všetkými jeho dôsledkami. Neobmedzené štrajky tak budú možné, "uviedol. Poznamenal, že ak sa členovia odborov pre zastavenie práce rozhodnú, bude verejnosť včas informovaná.
Burkert vyhlásil, že neprekonateľným bodom sa stal postoj k zvýšeniu miezd.
„Pre vysokú infláciu očakávajú zamestnanci okamžité a čo najvýraznejšie zvýšenie miezd. Dráhy však v prvom kroku nechceli pridať viac ako 200 eur a nie skôr ako počas decembra. To je veľmi málo a príliš neskoro," povedal. Dodal, že vzhľadom na požiadavku na platnosť novej kolektívnej zmluvy v dĺžke 27 mesiacov bol celkový návrh nemeckých dráh na zvýšenie miezd rovnako príliš nízky.
Predloženie vlastných ponúk
Odbory do rokovaní vstúpili s požiadavkou na zvýšenie mesačného príjmu zamestnancov minimálne o 650 eur, respektíve o 12 percent v prípade vyšších platových skupín. Chceli tiež, aby dĺžka kolektívnych zmlúv bola obmedzená na jeden rok. Nemecké dráhy to odmietli a predložili niekoľko ponúk.
Tá posledná verejná sľubovala zvýšenie miezd o 12 percent pri nižších mzdových skupinách, o desať pri stredných a o osem pri vyšších. K tomu navrhovali jednorazovú protiinflačnú prémiu 2 850 eur, ktorú by zamestnanci vďaka vládnemu kompenzačnému balíku nedanili.
Personálny šéf Nemeckých dráh Martin Seiler v stredu postoj odborov k rozhovorom kritizoval. Povedal tiež, že dráhy ponúkli vysokú fixnú sumu, ktorej výšku nespresnil. Dráhy tiež sľúbili štrukturálne vylepšenia, ktorými by zvýšili svoju atraktivitu ako zamestnávateľa a podporili lojalitu zamestnancov. Podľa nemeckých dráh by tak len v oblastiach údržby, dielní a zabezpečovacích zariadení získali pracovníci ku mzdám v priemere ďalšieho 7,5 percenta.