Koncern so sídlom v Stuttgarte očakáva, že v tomto roku zíde z výrobných liniek 89 miliónov vozidiel, čo bude o 2,6 percenta menej ako vlani. Tiež predpokladá výrazný pokles oproti takmer 100 miliónom áut v roku 2017. V. Denner očakáva, že úroveň výroby zostane v nasledujúcich rokoch pomerne stabilná a nepredpokladá zvýšenie globálnej produkcie áut pred rokom 2025.
TREND písal o vrchole automobilového priemyslu v súvislosti s demografickými zmenami, ekonomickým spomalením, ale aj príchodom autonómnych vozidiel.
Prichádza reštrukturalizácia
Bosch, podobne ako iné nemecké firmy v automobilovom sektore vrátane Continental - jeho najväčšieho domáceho súpera v oblasti komponentov, plánuje pokračovať v tvrdej reštrukturalizácii po znížení dopytu po autách aj v roku 2019.
Skupina už rokuje s odborovými zväzmi o zrušení viac ako 2-tisíc pracovných miest v Nemecku. V roku 2019 koncern na celom svete zrušil takmer 7-tisíc pracovných miest, čím celkový počet jeho zamestnancov klesol na 403-tisíc osôb.
Spoločnosť udáva, že prechod na elektrické autá vytvorí príležitosti z dlhodobého hľadiska, avšak zasiahne trh práce z hľadiska krátkodobého. Pri výrobe dieselového vstrekovacieho systému je treba desať pracovníkov, traja pre benzínový systém a jeden pre elektrický motor, tvrdí V. Denner.
Denner pripomenul, že firma si nemôžeme udržať takú zamestnanosť ako v rokoch 2017 a 2018, keď dopyt po autách vrcholil. Zdôraznil však, že k akémukoľvek znižovaniu počtu pracovných miest vo firme dôjde „za prijateľných sociálnych podmienok“, najmä prostredníctvom kratšieho pracovného času alebo predčasného odchodu do dôchodku namiesto prepúšťania.
Bosch a budúca mobilita Zdroj: Getty Images
Prudký pokles zisku
Spoločnosť Bosch zároveň v stredu informovala, že v roku 2019 jej prevádzkový zisk klesol o 40 percent na necelé 3 miliardy eur, zatiaľ čo tržby boli stabilné na úrovni 77,9 miliardy eur.
Rovnako ako iní výrobcovia aj Bosch pumpuje obrovské investície do elektrickej mobility a autonómnej jazdy. Príkladom je Volkswagen, ktorý investuje do elektromobility 66 miliárd eur.
Tento rok Bosch plánuje zvýšiť investície do elektrických vozidiel na 500 miliónov eur, čo je o 100 miliónov eur viac ako v roku 2019. Bosch sa tiež, na rozdiel od iných firiem, zameriava aj na vývoj vodíkových palivových článkov, nielen na batérie.