Dostupný celonemecký lístok na regionálnu a mestskú dopravu za mesačný paušál 49 eur môže prilákať šesť miliónov nových predplatiteľov. Na tlačovej konferencii na berlínskej hlavnej vlakovej stanici to vyhlásil šéf Zväzu nemeckých dopravných podnikov (VDV) Ingo Wortmann. V cestovnom lístku vidí spolkový minister dopravy Volker Wissing začiatok digitalizácie regionálnej dopravy. Cestovný lístok je totiž dostupný elektronicky.

Počet predplatných rýchlo rastie

Nový lístok je v predpredaji od začiatku apríla. „Zatiaľ sme zaznamenali 750-tisíc predplatných, ale ich počet každú chvíľu rastie,“ povedal I. Wortmann. Očakáva, že nových predplatiteľov bude do niekoľkých týždňov päť až šesť miliónov. Tí tak rozšíria rad existujúcich asi 11 miliónov ľudí, ktorí už teraz v regionálnej doprave využívajú nejakú formu predplateného cestovného. Spustenie celonemeckého cestovného lístka, označovaného ako Deutschland Ticket alebo D-Ticket, existujúcim predplatiteľom umožní prejsť na výhodnejšiu formu cestovného.

Evelyn Pallaová z vedenia regionálnej dopravy nemeckých železníc Deutsche Bahn a tiež minister dopravy Severného Porýnia-Vestfálska Oliver Krischer, ktorý predsedá nemeckému grémiu krajinských ministrov dopravy, poukázali na to, že nový lístok „prečistí“ súčasný neprehľadný systém tarifných pásiem.

Koniec „tarifnej maturity“

„Všetci poznáme situáciu, keď prídete do cudzieho mesta a musíte si v automate kúpiť lístok. Počítanie pásiem, v ktorých chceme jazdiť, sa podľa niektorých rovná tarifnej maturite,“ povedal O. Krischer. „Tarifná džungľa končí, teraz bude cestovanie jednoduché. Postačí si kúpiť D-Ticket, nastúpiť a ísť,“ uviedla E. Pallaová.

E. Pallaová tiež povedala, že nový lístok bude na rozdiel od deväťeurového dlhodobým a cenovo udržateľným riešením. Deväťeurový lístok zaviedla vlani cez leto na tri mesiace vláda kancelára Olafa Scholza. Opatrenie, ktorého cieľom bolo obyvateľom uľahčiť od vysokých cien palív a energií, sa rýchlo stalo hitom a kancelár o ňom opakovane hovorí ako o jednom z najlepších, ktoré jeho vláda urobila.

Pokračovateľ deväťeurového lístka

Úspech deväťeurového lístka spomenul aj Wissing. „Predalo sa 52 miliónov lístkov. Bol taký atraktívny, že neoslovil len Nemecko, ale aj zahraničie,“ povedal spolkový minister dopravy. Poznamenal, že úspech očakáva aj od teraz zavádzaného lístka za 49 eur. „Deutschland Ticket má na to zmeniť cestovanie,“ uviedol.

V. Wissing povedal, že celoštátny cestovný lístok si vyžiadali sami cestujúci po konci deväťeurového cestovného. Rýchle zavedenie nástupcu, na ktorých tlačili mnohé spolkové krajiny, ale znemožnili spory medzi vládou, regiónmi a dopravcami o financovaní. Spolková vláda nakoniec súhlasila, že bude poskytovať až do roku 2025 na cestovný lístok ročne 1,5 miliardy eur. O platbách na ďalšie roky rozhodnú vláda a regióny neskôr, keď fungovanie lístka vyhodnotia.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Zamestnanci nemeckých železníc opäť vstúpili do celoštátneho štrajku