Hoci predaj automobilky Opel kanadsko-ruskej dvojici Magna - Sberbank zachráni nemecké závody a nemecké pracovné miesta, tamojších daňových poplatníkov to vyjde na miliardy eur v podobe štátnej pomoci novému majiteľovi Opla. A nemecká vláda bude musieť presvedčiť, že táto asistencia neprekročila európske pravidlá. Belgicko, ako jedna z krajín, kde prežitie závoduOpla vôbec nie je isté, totiž plánuje podozrenie z protekcionizmu pranierovať v európskych inštitúciách.
Nemecká vláda od začiatku tlačila na General Motors, aby svoju stratovú automobilku predal kanadskej Magna International. Oplu požičala 1,5 miliardy eur a ďalšie tri miliardy sľúbila v prípade, že Opel kúpi Magna. Na oplátku mala od Kanaďanov prísľub zachovania nemeckej výroby.
No Opel zamestnáva v Európe 50 tisíc ľudí a z nich je iba polovica v Nemecku. Ďalší pracujú v závodoch v Belgicku, Veľkej Británii, Španielsku či Poľsku. Ich pracovné miesta nie sú zďaleka v takom bezpečí ako tie nemecké. Podľa doteraz zverejnených úvah šéfov Opla sa bude musieť automobilka zbaviť viac ako 10 tisíc ľudí, aby aspoň v perspektíve niekoľkých rokov dokázala byť opäť zisková.
Ako prvé sa proti nemeckému protekcionizmu ozvalo Belgicko. Didier Reynders, belgický minister financií, už podľa agentúry Bloomberg ohlásil, že sa obráti na Európsku komisiu, aby nemecko-kanadský biznis prešetrila. Belgický premiér Guy Verhofstadt sa zase podľa Reuters postaral o to, aby téma zaznela už tento týždeň aj v európskom parlamente.
Ozvala sa aj španielska vláda. Po oznámení General Motors, že časť výroby zo španielskeho závodu by sa mala premiestniť do Nemecka, Španieli povedali, že si svoj závod budú chrániť. Poľsko sa zatiaľ obmedzilo na konštatovanie, že nemecká aktivita by mala mať "ekonomické opodstatnenie".
Agentúra Bloomberg už získala i prvé vyjadrenie Európskej komisie. Johannes Laitenberger, hovorca komisie, povedal, že sa nemecké garancie pre Opel nemôžu viazať na prísľuby zachovania pracovných miest v tejto krajine. Európska komisia podľa neho zaznamenala obavy niektorých krajín a už začala intenzívne rokovania s nemeckou vládou.
Pre nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú bol predaj Opla kľúčovou predvolebnou témou. Necelý mesiac pred parlamentnými voľbami by jej víťazstvo iného záujemcu, ktorý by ozdravoval automobilku bez ohľadu na zachovanie nemeckých pracovných miest, mohol politicky uškodiť. Jej hovorca v reakcii na belgický protiútok povedal iba toľko, že nepredpokladá konflikt medzi Nemeckom jeho európskymi partnermi.
Niektorí pozorovatelia si myslia, že Nemecku jeho plán s Opelom vyjde, napriek sťažnostiam i napriek vyšetrovaniu. "Je ťažko predstaviteľné, že by urobili takýto obchod bez toho, aby si vopred nepozametali cestu," citovala agentúra Bloomberg Svena Diermeiera z frankfurtského Independent Research.
Záujem na tom, aby plán vyšiel, má i Rusko. Podľa agentúry Reuters plánuje Magna využiť časť z nemeckej štátnej pomoci na modernizáciu ruského automobilového priemyslu. Zúčastneným partnerom ruskej banky Sberbank je ruská automobilka Gaz. Reuters, s odvolaním sa na článok vo Frankfurter Allgemeine Zeitung, upozornil na slová nemeckéh politika Dirka Pfeila, ktorý tvrdí, že do Ruska takto odíde 600 miliónov eur. "To znamená, že nemecké skúsenosti sa čoskoro dostanú do Ruska a (nemecké) pracovné miesta sa budú rušiť neskôr," povedal Pfeil.
Foto na titulke - Flickr