V Nemecku naplno prepukol štrajk na železniciach. K protestu rušňovodičov nákladných vlakov, ktorý sa začal v utorok večer, sa v noci na stredu pripojili ich kolegovia z osobnej prepravy. Nemecký dopravca Deutsche Bahn (DB) v stredu ráno oznámil, že sa podarilo prejsť na núdzový cestovný poriadok, cestujúci však musia počítať s rozsiahlymi výlukami diaľkových i regionálnych vlakov. Štrajk za vyššie mzdy a lepšie pracovné podmienky má skončiť po šiestich dňoch v pondelok večer.
Protest vážne zasiahne ekonomiku
„Pre diaľkovú a regionálnu dopravu sme pripravili núdzový cestovný poriadok. Snažíme sa vypravovať predĺžené diaľkové vlaky, aby sme mohli ponúknuť čo najviac miest na sedenie. Núdzový plán je spustený a funguje stabilne," povedal novinárom hovorca DB Achim Stauss. Ide o štvrtý a doteraz najdlhší štrajk odborového zväzu rušňovodičov GDL. Prvýkrát v súčasnom mzdovom spore zahŕňa aj celý víkend. Nemeckí ekonómovia upozorňujú, že protest bude mať vážne ekonomické následky. Na to poukázal aj Stauss.
„Masívne zasiahnutá je nákladná doprava DB Cargo. Už od utorka, keď štrajk (v nákladnej doprave) začal, sme museli odriecť množstvo vlakov. Týka sa to napríklad európskej nákladnej dopravy cez Alpy, do Škandinávie alebo tratí z morských prístavov v Holandsku a Belgicku smerom na juh," povedal Stauss. Dodal, že časť dopravy sa darí vybavovať po ceste, niektoré kľúčové dodávky napríklad pre elektrárne sa však nemecké železnice snažia vypraviť.
GDL nemá záujem o kompromis
Štrajk tiež tvrdo doľahol na milióny cestujúcich. GDL od vlaňajšieho novembra štrajkoval trikrát, spoločnosť DB zakaždým dokázala vypraviť zhruba pätinu diaľkových vlakov. V regionálnej doprave bola situácia podobná. Rovnako tomu bude aj teraz.
Odborový zväz GDL požadujú zníženie počtu pracovných hodín z 38 na 35 týždenne pre pracovníkov v zmennej prevádzke so zachovaním plnej mzdy, zvýšenie mesačnej mzdy o 555 eur, a tiež jednorazovú kompenzáciu tritisíc eur kvôli inflácii. DB ponúka skrátenie pracovného času na 37 hodín týždenne, väčšie zníženie hodinového záväzku už podmieňuje znížením mzdy.
Šéf GDL Claus Weselsky v stredu v rozhovore pre verejnoprávnu televíziu ZDF vyhlásil, že železničná spoločnosť naďalej odmieta všetky požiadavky odborov. Dodal, že štrajk je zákonný a rušňovodiči naň majú právo. Podľa Staussa však GDL trvá na svojich maximálnych požiadavkách a nemá záujem na dosiahnutí kompromisu.