Ekonomiku Nemecku ešte donedávna závidel zvyšok Európy. V súčasnosti ale bojuje s problémami na viacerých frontoch. Strata lacného ruského plynu po invázii Kremľa na Ukrajinu vážne zasiahla nemecký priemyselný sektor, a tak krajina hľadá nového ťahúňa ekonomického rastu. HDP sa od začiatku pandémie takmer nepohlo a Nemecko už dlhší čas balansuje na hrane recesie.
Ekonómovia z UBS znížili pre tento rok prognózu rastu nemeckej ekonomiky na 0,1 percenta. Jeden z analytikov banky uviedol, že jej vývoj oslabujú nízke úrovne exportu, vysoké úrokové sadzby a rozpočtové škrty. Dlhodobo však ekonomiku zaťažuje aj starnúca populácia, slabé investície a nedostatok „štrukturálnych reforiem“.
Chrbtovou kosťou nemeckej ekonomiky je takzvaný „Mittelstand“, t. j. rozsiahla sieť vysoko produktívnych malých a stredných podnikov, ktoré sa zvyčajne špecializujú na výrobu špičkových technológií a vo svojich segmentoch ich možno považovať za svetových lídrov. Práve ona poháňala rast založený na exporte, ktorý sa sčasti spoliehal aj na politickú ochotu krajiny intenzívne obchodovať s Čínou a lacný ruský plyn. V súčasnosti Mittelstand už dlhodobo stagnuje.
Tento ekonomický model narušili najmä geopolitické zmeny. Mittelstand sa dostal na milosť autokratickým režimom, ktoré sa snažili využiť obchod ako páku pri rokovaní s Berlínom. Ruský prezident Vladimir Putin si myslel, že jeho manipulácia s dodávkami energie prinúti európske vlády ignorovať jeho inváziu na Ukrajinu. Namiesto toho sa Berlín pridal k zvyšku Západu a prestal od Ruska kupovať plyn aj ropu, čím obetoval Mittelstand.
Sieť podnikov negatívne ovplyvnilo aj spomalenie ekonomického rastu Číny. „Viedlo k poklesu dopytu po tovare, v exporte ktorého Nemecko priam vyniká,“ vysvetlil Chris Williamson, hlavný obchodný ekonóm spoločnosti S&P Global.
Nemeckú ekonomiku nepoškodili iba geopolitické faktory. Svoju daň si vybral aj prechod na elektrické vozidlá. Automobilový priemysel bol dlho hnacou silou Nemecka, ktoré je domovom spoločností Volkswagen, Mercedes-Benz a Porsche. „Výrobcovia automobilov sa síce situácii snažia prispôsobiť, no vojnu o elektrické vozidlá nevyhrávajú, a preto Európska komisia zvažuje zavedenie ciel,“ dodal Williamson. Poškodenie automobilového sektora sa navyše odrazilo aj na iných súvisiacich odvetviach.