Ekonomiku Nemecku ešte donedávna závidel zvyšok Európy. V súčasnosti ale bojuje s problémami na viacerých frontoch. Strata lacného ruského plynu po invázii Kremľa na Ukrajinu vážne zasiahla nemecký priemyselný sektor, a tak krajina hľadá nového ťahúňa ekonomického rastu. HDP sa od začiatku pandémie takmer nepohlo a Nemecko už dlhší čas balansuje na hrane recesie.

Ekonómovia z UBS znížili pre tento rok prognózu rastu nemeckej ekonomiky na 0,1 percenta. Jeden z analytikov banky uviedol, že jej vývoj oslabujú nízke úrovne exportu, vysoké úrokové sadzby a rozpočtové škrty. Dlhodobo však ekonomiku zaťažuje aj starnúca populácia, slabé investície a nedostatok „štrukturálnych reforiem“.

Chrbtovou kosťou nemeckej ekonomiky je takzvaný „Mittelstand, t. j. rozsiahla sieť vysoko produktívnych malých a stredných podnikov, ktoré sa zvyčajne špecializujú na výrobu špičkových technológií a vo svojich segmentoch ich možno považovať za svetových lídrov. Práve ona poháňala rast založený na exporte, ktorý sa sčasti spoliehal aj na politickú ochotu krajiny intenzívne obchodovať s Čínou a lacný ruský plyn. V súčasnosti Mittelstand už dlhodobo stagnuje.

Tento ekonomický model narušili najmä geopolitické zmeny. Mittelstand sa dostal na milosť autokratickým režimom, ktoré sa snažili využiť obchod ako páku pri rokovaní s Berlínom. Ruský prezident Vladimir Putin si myslel, že jeho manipulácia s dodávkami energie prinúti európske vlády ignorovať jeho inváziu na Ukrajinu. Namiesto toho sa Berlín pridal k zvyšku Západu a prestal od Ruska kupovať plyn aj ropu, čím obetoval Mittelstand.

Sieť podnikov negatívne ovplyvnilo aj spomalenie ekonomického rastu Číny. „Viedlo k poklesu dopytu po tovare, v exporte ktorého Nemecko priam vyniká,“ vysvetlil Chris Williamson, hlavný obchodný ekonóm spoločnosti S&P Global.

Nemeckú ekonomiku nepoškodili iba geopolitické faktory. Svoju daň si vybral aj prechod na elektrické vozidlá. Automobilový priemysel bol dlho hnacou silou Nemecka, ktoré je domovom spoločností Volkswagen, Mercedes-Benz a Porsche. „Výrobcovia automobilov sa síce situácii snažia prispôsobiť, no vojnu o elektrické vozidlá nevyhrávajú, a preto Európska komisia zvažuje zavedenie ciel,“ dodal Williamson. Poškodenie automobilového sektora sa navyše odrazilo aj na iných súvisiacich odvetviach.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Nepriaznivý vývoj nemeckej ekonomiky pokračuje. Vývoz aj dovoz krajiny v polroku klesli