Podľa odborov sa štrajk začne v pondelok o 13.00 h a skončí sa v utorok minútu pred polnocou. Bude sa týkať všetkých letov Lufthansy s lietadlami Airbus 320 a Boeing 737.

Piloti Lufthansy sa búria proti zámeru spoločnosti urobiť zmeny v dôchodkovom programe. Podľa doterajších pravidiel môžu predčasne odísť do dôchodku vo veku 55 rokov a firma im následne vypláca 60 percent mzdy dovtedy, kým majú nárok na starobný dôchodok. Vedenie Lufthansy chce vek odchodu do predčasného dôchodku posunúť na 60 rokov.

Vedenie aeroliniek svoj krok odôvodňuje tým, že kvôli silnej konkurencii musí šetriť. Na obmedzenie výhod podľa firmy pristúpili všetky profesijné skupiny okrem pilotov. Zväz VC však tvrdí, že piloti vykonávajú mimoriadne zodpovednú prácu a kvôli bezpečnosti by mali mať možnosť prestať lietať, keď budú mať pocit, že už na to nestačia.

Odborová organizácia v nedeľnom oznámení uviedla, že cieľom ďalšieho štrajku je nová kolektívna zmluva pre všetkých „kokpitových“ zamestnancov leteckej spoločnosti. „Lufthansa bohužiaľ po siedmich štrajkoch usporiadaných od apríla 2014 kompromisné návrhy VC neprijala a postavila sa proti nim,“ vysvetľuje odborový zväz.

Rušňovodiči: Viac za menej

V pondelok o štvrtej ráno ukončí odborový zväz rušňovodičov najväčšieho nemeckého železničného dopravcu Deutsche Bahn (DB) celovíkendový štrajk. Ako uviedol šéf odborov GDL Claus Weselsky, v pondelok ráno sa rušňovodiči vrátia minimálne na týždeň do práce, informovala agentúra DPA.

V Nemecku ani vlakom, ani lietadlom. Lebo peniaze

Zdroj: SITA/AP

„Myslím, že na budúci týždeň budeme vyjednávať, a preto prerušíme štrajk minimálne na sedem dní,“ uviedol Weselsky. Cez víkend bolo zrušených zhruba 70 percent diaľkových spojov, regionálne vlaky jazdili podľa náhradného cestovného poriadku.

V nedeľu sa na šéfa odborov Weselskyho zniesla vlna kritiky kvôli údajnému podvodu pri hlasovaní o začatí štrajku. Podľa bulvárnych novín Bild am Sonntag nehlasovalo za štrajk 91 percent odborárov, ako tvrdil, ale len 74 percent. To by však podľa stanov nestačilo na schválenie protestu. Hovorca GDL obvinenie dôrazne odmietol.

Rušňovodiči žiadajú zvýšenie platov o päť percent a skrátenie pracovného času o dve hodiny týždenne. Dnes sa priemerný plat rušňovodičov pohybuje v závislosti na odpracovaných rokoch medzi 36-tisíc až 46-tisíc eur ročne. Rušňovodiči DB pracujú 39 hodín týždenne.

Piatkovú ponuku vedenia železníc, ktorá obsahovala zvýšenie platov o päť percent v troch stupňoch počas 30 mesiacov, odbory odmietli.

Nemeckí rušňovodiči štrajkovali od konca augusta už štyrikrát. Posledný 14-hodinový štrajk sa skončil vo štvrtok.

Personálny šéf Deutsche Bahn už v sobotu odhadol straty firmy v dôsledku štrajku asi na milión eur za deň.

Víkendový štrajk zasiahol Nemecko podľa DPA vo veľmi nevhodnom čase. V siedmich zo 16 spolkových krajín sa cez víkend začali prázdniny a vo dvoch sa v nedeľu končia.

Podle autoklubu ADAC však výpadok na železnici nespôsobil na nemeckých diaľniciach väčšie problémy, pretože cestujúci namiesto vlakov využili hlavne diaľkové autobusy. Pro veľa autobusových spoločností bol vraj tento víkend jeden z dlhodobo najúspešnejších.