Na nemeckom trhu tento rok po prvý raz klesol podiel biopotravín. Tržby za biopotraviny sa do konca októbra medziročne znížili o 4,1 percenta na 15 miliárd eur, uvádza podľa agentúry DPA Zväz nemeckých farmárov. Nákupné správanie nemeckých spotrebiteľov mení inflácia a niektorým obchodným reťazcom špecializovaným na biopotraviny hrozí podľa zväzu insolvencia.
„Nemecký trh s bioproduktmi sa v roku 2022 zmenšil prvýkrát vo svojej histórii," uvádza Zväz nemeckých farmárov. Podľa jesenných čísel inštitútu Gfk z prieskumu trhu klesli tržby v bio supermarketoch počas roka o 10,8 percenta. Špecializované predajne zdravej výživy zaznamenali pokles dokonca o 37,5 percenta.
„Špecializované obchody s biopotravinami a farmárske obchody sú čiastočne v existenčnej kríze," hovorí obchodný analytik Stephan Rüschen z vysokej školy Duale Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) v Heilbronne. Rüschen pripomína, že aj ekologicky uvedomelí spotrebitelia kvôli vysokej inflácii výrazne zmenili svoje nákupné správanie.
„Ľudia chcú aj naďalej nakupovať a spotrebúvať udržateľne, ale lacnejšie - kvôli zníženej kúpnej sile," zdôraznil analytik.
V Nemecku známi biopredajcovia ako Superbiomarkt alebo Reformhaus Bacher už museli kvôli hroziacej insolvencii a predlžovaniu hľadať záchranu. A reťazec predajní organických potravín Basic len pred pár dňami oznámil reorganizáciu.
Odvetvie biopotravín je pritom zvyknuté na úspech. Podľa štúdie DHBW sa predaj biopotravín v Nemecku za posledných 20 rokov viac ako späťnásobil. Trhový podiel bioproduktov vzrástol z 3,7 percenta v roku 2010 na 6,8 percenta v roku 2021. Počas pandémie rast tržieb dokonca znovu zrýchlil. Ekologickí poľnohospodári len ťažko dokázali uspokojovať zvýšený dopyt.
Vojna na Ukrajine a jej dôsledky – explózia cien energií a dramatický nárast cien potravín – ale dramaticky zmenili nákupné správanie v neprospech špecializovaných predajcov.
„Ľudia dávajú aj v prípade bioproduktov prednosť tým lacnejším a namiesto do špecializovaných obchodov za nimi chodia častejšie do normálnych supermarketov a hlavne do diskontov," opisuje Rüschen.