Black friday je tento rok iný, pretože inflácia núti predajcov prehodnotiť svoje rozhodnutia. Ako uviedla Christina Viethová z porovnávacieho portálu Idealo: ,,Mnohí predajcovia navýšili zásoby, a preto budú ponúkať vyššie zľavy ako v minulosti."
Nízky záujem o zimné bundy
Sklady sú plné, keďže sa v posledných týždňoch a mesiacoch nakupovalo menej. Z tohto dôvodu pozorovatelia cien predpokladajú, že sa spotrebitelia počas týždňa Black Friday môžu tešiť na výhodnejšie cenové ponuky. Sabrina Reschkeová uviedla, že má v obchodných domoch Henschel v Darmstadte dostatok tovaru: ,,Október bol teplý, záujem o zimné oblečenie bol nízky. O zimné bundy bol obzvlášť nízky záujem. Z tohto dôvodu je počas týždňa Black friday na všetky zimné bundy 20-percentná zľava. Cieľom je vyprázdniť sklady a rozbehnúť vianočný obchod.
Dopyt po bicykloch sa v porovnaní so začiatkom vírusu covid-19 výrazne znížil. Záujem o horské, elektrické a klasické bicykle bol dlhé mesiace výrazne vyšší ako ponuka. Julian Hermes zo spoločnosti Fahrrad XXL v Griesheime potvrdil, že sa situácia značne zmenila. ,,Sklady sú plné, nákupná nálada klesla. Ceny v cyklistickom priemysle opäť klesajú."
Koľko môžu zákazníci ušetriť?
Portál na porovnávanie cien idealo.de zverejnil kategórie a produkty, ktoré v posledných rokoch najviac zlacneli. Z porovnaní cien vyplýva, že Black friday je vo všeobecnosti vhodným dňom na nákup za nižšiu cenu. V minulom roku bola počas Black friday zliav cena 90 zo 100 výrobkov výhodnejšia. Na druhej strane bola priemerná úspora len päť percent - v porovnaní so zľavami, ktoré boli uvedené na reklamných plagátoch. Tento rok by sa mohla situácia zmeniť, hovorí Christina Viethová: ,,Na jednej strane mnohé obľúbené produktové kategórie napriek inflácii skutočne zlacneli a na druhej strane predajcovia naznačili, že zľavy by mohli byť tento rok vyššie".
Napriek tomu je ešte stále otázkou, či Black friday zožne väčší úspech, ako v minulých rokoch. V roku 2021 sa podarilo získať rekordnú sumu v hodnote 4,9 miliardy eur. Z reprezentatívneho prieskumu poradenskej spoločnosti PwC vyplýva, že napriek inflácii a napätým rozpočtom sa dve tretiny spotrebiteľov tento rok opäť chystajú na výhodné nákupy. Záujem nákupu počas Black friday je tým pádom na úrovni minulého roka. Podľa prieskumu však chcú nakupujúci minúť v priemere o 20 percent menej, konkrétne 289 eur na osobu.
Porovnávanie cien s minulosťou
Spotrebitelia by mali používať vyhľadávače cien produktov, ktoré často ponúkajú aj ich cenovú históriu. Cena tovaru je skutočné výhodná až vtedy, keď je nižšia v porovnaní s dlhodobým cenovým vývojom. Ak plánujete dlhodobo, určite by ste mali sledovať ceny niektorých tovarov počas celého roka. Nevýhodnú cenu tovaru dokážu odhaliť len tí, ktorí poznajú jeho obvyklú cenu.