Nemecko požiadalo Európsku úniu, aby navrhla pravidlá, ktoré umožnia, aby sa autá so spaľovacím motorom, ktoré idú na neutrálne palivá z hľadiska CO2 predávali v Európe aj po roku 2035. To je dátum, odkedy všetky nové autá mali mať nulové emisie. Informuje o tom portál Euractiv.

Prelomový zákon, ktorý EÚ schválila minulý rok, vyžaduje, aby výrobcovia automobilov do roku 2035 dosiahli 100-percentné zníženie emisií CO2 z novo predaných áut. V 27-člennom bloku by tak nebolo možné predávať nové vozidlá na fosílne palivá.

Cieľom zákona je urýchliť prechod Európy na elektrické vozidlá v boji proti klimatickým zmenám. Nemecko však hľadá priestor na výnimky pre spaľovacie motory, ktoré poháňajú palivá vyrábané pomocou elektriny, čiže e-palivá.

„Komisia by mala prísť s návrhom, ako by sa dali využívať e-palivá alebo ako by sa mohli používať spaľovacie motory, ktoré sú poháňané klimaticky neutrálnymi palivami,“ povedal nemecký štátny tajomník pre dopravu Michael Theurer. Počas svojho príchodu na stretnutie ministrov dopravy a energetiky EÚ v Štokholme uviedol, že Nemecko je presvedčené, že batériové elektrické vozidlá sú „cestou“, ale chcelo by, aby boli podporované aj iné technológie bez emisií CO2.

„Potrebujeme technológiu vodíkových (palivových článkov) a takisto e-palivá, najmä v ťažkých vozidlách, v kamiónovej doprave,“ povedal. Nemecko je domovom automobilových gigantov vrátane Volkswagenu, ktorý sa zaviazal vyrábať v Európe od roku 2033 iba elektrické autá. BMW varovalo pred stanovením dátumov zákazu predaja áut na fosílne palivá.

Zákon EÚ obsahujúci termín do roku 2035 hovorí, že Európska komisia by mala navrhnúť, ako sa môžu po roku 2035 predávať vozidlá na CO2 neutrálne palivá, ak to bude v súlade s klimatickými cieľmi. Komisárka EÚ pre dopravu Adina Văleanová uviedla, že mnohí z odvetvia dopravy zdieľajú obavy Nemecka. „Myslím si, že diskusia nie je uzavretá, aj keď sa hlasovalo,“ povedala na tlačovej konferencii.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Nové autá na Slovensku majú jedny z najvyšších emisií v EÚ, tvrdí Inštitút finančnej politiky