Komisia nemeckú legislatívu prešetruje od júna minulého roku. Už vtedy tiež Nemecko oznámilo, že odkladá spustenie systému, ktorý mal pôvodne fungovať od začiatku tohto roku. V apríli dostal Berlín dva mesiace na nápravu stavu, ktoré však využiť nedokázal.

Podľa žalovaných pravidiel majú mať majitelia áut registrovaných v Nemecku nárok na plný odpočet cestného poplatku z dane z motorových vozidiel, fakticky sú tak od neho oslobodení. Komisia tiež upozornila na to, že ceny za krátkodobé - teda na dobu kratšiu ako rok – diaľničné známky, určené iba pre vozidla registrované v zahraničí, sú v niektorých prípadoch neprimerane vysoké.

„Napriek tomu, že komisia od novembra 2014 veľakrát rokovala s nemeckými orgánmi, neboli jej zásadné výhrady dosiaľ vyriešené. Komisia preto predkladá prípad Nemecka Súdnemu dvoru EÚ,“ uviedla únijná exekutíva.

„Mýto zodpovedá európskemu právu, čo Súdny dvor EÚ potvrdí,“ je presvedčený nemecký minister dopravy A. Dobrindt. „Nemecko očakáva svižné konanie, aby po ňom mohlo byť mýto technicky zavedené,“ poznamenal tiež minister, podľa ktorého je dobre, že sa vec pohla z miesta.

Nemecko je poslednou veľkou európskou krajinou, ktorá dosiaľ nespoplatnila svoje diaľnice pre osobné autá. Mýto v navrhnutej podobe však odmietali nemeckí susedia vrátane Rakúska, Holandska alebo Českej republiky.

Komisia zdôraznila, že je právom členských štátov EÚ rozhodnúť o zavedení mýta pre osobné či nákladné automobily na svojich cestách. Poplatky však musia byť zhodné pre všetkých používateľov ciest. Zavedenie poplatku len pre cudzích štátnych príslušníkov – či už formou zákona či jeho praktickými dôsledkami - je podľa názoru EK diskriminačné a v rozporu s únijnými zmluvami.