Len pred piatimi rokmi sa Andreas Wolf usiloval presvedčiť investorov o svojich plánoch premeniť bavorského dodávateľa pre automobilky Vitesco Technologies na špecialistu na diely a systémy pre elektrické vozidlá. „Nikto tomu neveril,“ povedal generálny riaditeľ Vitesco a zdôraznil, že tradiční výrobcovia si až neskoro uvedomili, že autá so spaľovacím motorom budú čoskoro odsunuté medzi technológie minulosti. „Existovali tisíce argumentov, prečo [éra elektrických vozidiel] nikdy nepríde,“ povedal A. Wolf podľa Financial Times. „Zmenilo sa to len pred dvoma rokmi.“
Pre nemecký automobilový priemysel, najväčší v Európe, ktorý zamestnáva približne 800-tisíc ľudí, nastalo niekoľko náročných rokov. Spoločnosti ako BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen sa snažia zvýšiť predaj elektrických vozidiel, no pretláčajú ich čínske firmy, ktoré chcú dostať čo najviac elektrických modelov do Európy. Veľké výzvy to prináša aj pre rozsiahlu nemeckú sieť dodávateľov automobilového priemyslu, ktorá je už ovplyvnená hospodárskym poklesom, infláciou a rastúcimi úrokovými sadzbami.
Za tri roky do roku 2023 klesol počet nemeckých dodávateľov prvého stupňa s viac ako 20 zamestnancami z takmer 700 na zhruba 615, pričom za rovnaké obdobie ubudlo podľa oficiálnych štatistík viac ako 30-tisíc pracovných miest.
Niektoré z najväčších nemeckých spoločností, ako napríklad Schaeffler a Continental, v posledných rokoch varovali, že o prácu prídu desaťtisíce ľudí, pretože zvyšujú investície do budúcich technológií. Bosch minulý týždeň oznámil stratu 1 200 pracovných miest, zatiaľ čo ZF Friedrichshafen by v najhoršom prípade mohol zrušiť až 12-tisíc pozícií. Potreba investovať do elektromobilov je silná.
V roku 2022 vynaložili nemeckí dodávatelia 16 miliárd eur na výskum a vývoj, čo je podľa správy poradenskej spoločnosti Strategy&, ktorú vlastní PwC, rekordná suma. Dokonca aj Vitesco si udržalo veľký biznis so spaľovacími motormi, ktorý poháňa ziskovosť, zatiaľ čo divízia elektrifikačných technológií zostáva stratová. A. Wolf však povedal, že v najbližších rokoch očakáva ziskové marže v rozmedzí sedem až deväť percent. „Za 18 mesiacov uvádzame na trh 75 nových produktov – všetky tieto veci musíme vyvinúť,“ povedal.