Nemecké pivovary od zjednotenia krajiny v roku 1990 nepredali tak málo piva ako vlani. Odbyt im po krátkom oživení v roku 2022 klesol o 4,5 percenta na 8,4 miliardy litrov. Nedostal sa tak ani na úroveň pandemického roka 2021. Uviedol to nemecký štatistický úrad. Pivo je menej populárne ako u nemeckých, tak aj u zahraničných zákazníkov. Popri trendoch zdravej výživy a starnúcej spoločnosti vyvolávajú v sektore obavy aj rastúce náklady a opatrní spotrebitelia, píše agentúra DPA.

Predaj piva v Nemecku klesol od roku 1993 viac ako o štvrtinu. Spoločnosť Radeberger, ktorá je lídrom trhu, okrem iného uzavrela tradičný pivovar Binding vo svojom sídle vo Frankfurte nad Mohanom. V najväčšom hesenskom meste sú teraz k dispozícii iba malé remeselné pivovary, ako alternatíva potom výroba cidera, ktorý je tam obľúbený. Najmä situácia malých a stredných podnikov sa bude vzhľadom na zrýchľujúci sa pokles predaja nevyhnutne zhoršovať, povedal agentúre DPA riaditeľ pivovaru Veltins Michael Huber z regiónu Sauerland.

Energeticky náročná výroba

Najväčšie problémy však ešte len prídu, píše DPA. Výroba piva je energeticky veľmi náročná, pretože sa pri nej ohrieva a chladí veľké množstvo tekutiny. Predseda nemeckého pivovarníckeho zväzu Christian Weber nedávno v rozhovore varoval pred obrovskými nákladmi. „Ak budeme musieť v blízkej budúcnosti elektrifikovať naše pivovary, aby sme dosiahli klimatickú neutralitu, hovoríme o miliardových nákladoch“. Aj čistenie fliaš si vyžaduje veľké množstvo energie. „Aby ste pivovar úplne previedli z plynovej prevádzky na alternatívne procesy, museli by ste prestavať asi 80 percent pivovaru,“ dodal.

Náklady na suroviny, výrobu a distribúciu v posledných rokoch prudko vzrástli. Infláciou zasiahnutí spotrebitelia sú opatrní. Maloobchodný predaj fľaškového piva v poslednom čase podľa spoločnosti Veltins klesol približne o päť percent, zatiaľ čo točené pivo je na 85 percentách úrovne spred roku 2019.

Nádejou zostáva nealko pivo

Vývoz piva potom vlani oslabil ešte viac ako domáca spotreba, ktorá sa znížila o 4,2 percenta. Pravdepodobne klesla aj spotreba na obyvateľa, ktorá ešte v roku 2022 predstavovala 86,5 litra, ale pre chýbajúce údaje o dovoze nie sú presné čísla zatiaľ k dispozícii.
Nádejou zostáva pre pivovary nealkoholické pivo.

Jeho predaj sa už niekoľko rokov vyvíja lepšie ako predaj klasických druhov, čo podľa Zväzu pivovarov pravdepodobne platí aj pre rok 2023. Napriek tomu bol výsledok hospodárenia vlani aj v tejto oblasti v mínuse, hovorí jeho konateľ Holger Eichele. Nealkoholické pivá s aktuálnym sedempercentným podielom na trhu však stále vidia ako svetlo nádeje. „Očakávame, že každé desiate pivo uvarené v Nemecku bude čoskoro bez alkoholu. Žiadny iný segment pivovarníckeho odvetvia v posledných desiatich rokoch tak silno nerástol,“ povedal Eichele.

Ďalšie dôležité správy

Jacob Aarup-Andersen
Neprehliadnite

Šéf pivovaru Carlsberg chce posilniť investície do ázijských trhov a zvýšiť ceny