Nemecký Zväz automobilového priemyslu (VDA) apeluje na Európsku komisiu, aby ustúpila od zámeru uvaliť od štvrtka dodatočné clá až 38,1 percenta na dovoz elektromobilov z Číny. Zväz to uviedol vo vyhlásení.
„Plánované clá sťažia úspešný rozvoj elektromobility, a tým aj dekarbonizáciu a dosiahnutie cieľov v znižovaní emisií CO2 stanovených klimatickou dohodou z Paríža, ku ktorým sa v rámci Zelenej dohody zaviazal aj nemecký automobilový priemysel. Navyše poškodzujú európskych spotrebiteľov aj európske podniky. Nie sú preto v záujme Európskej únie,“ uvádza sa vo vyhlásení.
Výrobcovia ďalej volajú po „vážne mienenom dialógu“. Inštitúcie na oboch stranách by podľa neho mali plniť svoje záväzky a „vytvárať spravodlivé konkurenčné podmienky pre všetky hospodárske subjekty, ktoré slúžia cieľom ekologickej transformácie“.
Európske clá na čínske vozidlá
Brusel a Peking rokujú od minulého týždňa. Ak ale nedospejú k dohode, vo štvrtok začnú platiť skôr oznámené dodatočné clá.
Európska komisia osem mesiacov vyšetrovala, do akej miery subvencie čínskej vlády narúšajú trh únie pri dovoze elektromobilov. Následne 12. júna oznámila, že od 4. júla zavedie dočasné dodatočné clá. K štandardnému desaťpercentnému poplatku sa tak ešte pripočíta prirážka, ktorá by v prípade čínskej automobilky BYD predstavovala 17,4 percenta, u automobilky Geely 20 percent a u automobilky SAIC potom 38,1 percenta.
Výška stanoveného cla sa bude líšiť podľa toho, do akej miery automobilky s Európskou komisiou spolupracujú na prešetrovaní vplyvu dotácií čínskej vlády. Na výšku cla bude mať vplyv aj výška dotácií, ktoré čínske firmy dostávajú.
Európska výroba v Číne
Podľa odhadov HSBC vytvárajú nemeckí výrobcovia automobilov 20 až 23 percent svojich globálnych ziskov práve v Číne. Navyše významná časť automobilov dovážaných do EÚ z Číny pochádza od európskych výrobcov. Podľa skoršej analýzy by prípadná čínska odveta dopadla predovšetkým na firmy Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari.
Medzi členov VDA patria automobilky ako BMW, Mercedes-Benz, Opel alebo Volkswagen, ale aj zahraniční výrobcovia pôsobiaci na nemeckom trhu ako Iveco, Ford alebo Stellantis.