České dráhy trápi nedostatok vozňov. Riaditeľ spoločnosti Michal Krapinec verí, že sa situácia zmení v druhej polovici tohto roku. Dôvodom je podľa neho nedodržiavanie termínov opráv externých dodávateľov, oneskorené dodávky nových vozňov aj nedostatok zamestnancov údržby.
Nedostatok vozňov
Podľa neho je problém celoeurópsky, vozňov je nedostatok a trvanie opráv sa predlžuje neúmerným spôsobom. „Keď sa pozrieme napríklad na západ od ČR, tak nie je výnimočné, že dopravca celú linku zruší alebo neobslúži. My robíme maximum pre to, aby sme všetky linky obslúžili, aj keď v zníženej kvalite,“ dodal.
Riešenie sa podľa riaditeľa ČD nehľadá ľahko. Jedna z možných ciest je zapožičanie vozňov. „To sa nám aj podarilo. Nie je ich veľa, ale aj tak to pomôže,“ povedal Krapinec. Ide podľa neho napríklad o prenájom rušňov Vectronov či nasadenie vagónov slovenského národného dopravcu ZSSK. Krapinec dodal, že v druhej polovici roka by sa mala situácia zlepšiť.
České dráhy majú teraz vo výrobe viac ako 200 vlakových jednotiek. Je to napríklad 110 jednotiek RegioPanter, 76 jednotiek RegioFox alebo 20 jednotiek ComfortJet. Hodnota týchto investícií siaha k 35 miliardám korún (1,5 miliardy eur). Spoločnosť v ďalších rokoch ešte posilní vozový park, v tendroch zháňa ďalších viac ako 200 vlakových jednotiek s odhadovanou cenou 86 miliárd korún (3,6 miliardy eur).
Chýbajúci zamestnanci
Podľa dopravcu má na nedostatok zamestnancov údržby vplyv vojna na Ukrajine. „Chýbajú nám mechanici, elektromechanici, zámočníci. Napríklad v oblastnom centre údržby ČD chýba 37 mechanikov. Teraz ich je asi 350, takže to nie je také zlé, ale tých desať percent chýba,“ povedala námestníčka generálneho riaditeľa ČD pre ľudské zdroje Blanka Havelková. Situáciu sa spoločnosť snaží zmeniť kampaňami na stredných školách a náborovými aktivitami. Uvažujú aj o nových benefitných programoch a náborových príspevkoch.