Z analýzy makroekonomického vývoja na rok 2012, ktorý zhodnocuje vonkajšie vplyvy aj domáce
vplyvy na ekonomiku Slovenskej republiky i po zohľadnení vybraných makroekonomických parametrov, vyplynula nasledujúca prognóza.
Odhad výnosov zdravotných poisťovní: medziročný rast o 5 mil. € (podľa HPI) namiesto 176 mil. € (podľa MF SR)
Odhad MF SR o medziročnom náraste zdrojov zdravotných poisťovní medzi rokmi 2011 a 2012 o 176 mil. € , nie je podľa nás reálny. Najprv sa pozrime na čísla prezentované MF SR zo dňa 27.10.2011, v ktorých sú zahrnuté tieto zmeny:
1. Nebude sa realizovať navrhovaná reforma daní a odvodov
2. Nový makroekonomický vývoj
3. Počet poistencov štátu 3,3 mil. €.
MF SR pre rok 2012 predpokladá, že zdravotné poisťovne budú mať zdroje v objeme 3 757 mil. € (Tabuľka 1), čo je o 176 mil. € (+ 5%)viac ako v roku 2011. Tieto čísla však neberú do úvahy časové vysporiadanie sa s ročným zúčtovaním a horší makroekonomický vývoj (ako ho naznačujeme v časti 1)
V prvom rade je potrebné metodicky sa vysporiadať s ročným zúčtovaním zdravotného poistenia za rok 2011. To predstavuje z hľadiska toku hotovosti príjem roku 2012, ale z hľadiska výnosov patrí do roku 2011, čo nám potvrdili všetky tri zdravotné poisťovne, ktoré ho do výnosov roku 2011 aj účtujú. Preto je potrebné uvedenú tabuľku MF SR korigovať a ročné zúčtovanie „posunúť“ vždy o jeden rok dopredu.
Čiže po správnosti, suma za rok 2012 vlastne patrí do výnosov roku 2011 a do výnosov roku 2012 je potrebné započítať sumu, ktorú MF SR vykazuje pre rok 2013. Pri ročnom zúčtovaní za poistencov štátu za rok 2012 je to 0. V roku 2011 došlo k veľkému nárastu poistencov štátu o približne 150 tisíc (bližšie pozri rámček 1) a v roku 2012 sa s takouto veľkou zmenou nepočíta. Je pravdepodobné, že počet poistencov štátu bude stabilný okolo úrovne 3,3 mil. Z toho dôvodu nie je potrebné na ročné zúčtovanie za poistencov štátu nechávať veľkú rezervu a číslo blízke nule považujeme za reálny odhad situácie zo strany MF SR.
Na základe posunutia ročného zúčtovania v tabuľke 2 vidíme, že skutočný nárast výnosov zdravotných poisťovní a teda finančného rámca od ktorého je možné odvíjať náklady, bude rásť v roku 2012 o 36 mil. € (+ 1%).
Počet poistencov štátu sa od januára 2011 zvýšil z cca 3,15 na 3,30 milióna ľudí. Je to z dôvodu zmeny definície kategórie poistenec štátu. Poistencom štátu je každá osoba, ktorá je v Zákone
o zdravotnom poistení uvedená v § 11 odsek 7 ako poistenec štátu, bez ohľadu na to, či sa už nachádza v inej kategórii. § 11 odsek 8 hovorí, že „štát platí poistné aj v prípade, ak osoby uvedené v odseku 7 majú príjem zo zárobkovej činnosti.“ Napríklad pracujúci doktorand je súčasne zamestnanec aj poistenec štátu, pričom v minulosti ak už bol v inej kategórii (zamestnanec), nemohol byť súčasne aj poistencom štátu. Dnes sa zaraďuje do oboch kategórií súčasne, preto vznikol tento veľký nárast poistencov štátu.
Zdroj: Health Policy Institute, 2011
Očakávame mierne negatívnejší makroekonomický vývoj ako očakáva MF SR. MF SR v prognóze na rok 2012 uvádza nulový rast zamestnanosti bude 0% a rast priemernej mzdy na úrovni 3,4%.V makroekonomickej prognóze (časť 1) sme zdôvodnili, prečo si myslíme, že rast zamestnanosti bude v roku 2012 záporný (-0,5%) a rast nominálnych miezd bude iba na úrovni 3%.
Za takýchto predpokladov bude rast zdrojov poisťovní nižší ako očakáva MF SR. Konkrétne príjmy od ekonomicky aktívneho obyvateľstva budú v porovnaní s prognózou MF SR nižšie o 32 mil. € a dosiahnu 2 414 mil. €. Medziročný nárast zdrojov tak bude necelých 5 mil. €, čo je rast o 0,1% (Tabuľka 3).
Konfrontácia výnosov s novými potrebami: rast výnosov o 5 mil. €, ale náklady na rast miezd sú 90 mil.
Podľa MF SR bude medziročný nárast zdrojov zdravotných poisťovní na úrovni 176 mil. €. Dovoľujeme si tomuto tvrdeniu oponovať a myslíme si, že medziročný rast bude výrazne nižší – asi len o 5 mil. € (pozri časť 2). Zaujímavé je, že náš konzervatívny postoj zdieľa aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou 8.12.2012 zverejnil tlačovú správu, v ktorej na základe posúdenia makroekonomických ukazovateľov konštatuje, že výnosy v zdravotnom poistení v roku 2012 budú oproti roku 2011 vyššie najviac o 1 %.
HPI v decembri 2011 zverejnilo svoj odhad, že celkový dopad zvýšenia miezd lekárov a sestier môže byť 100 až 150 mil. € ročne. Tento náš odhad bol potvrdený údajmi MZ SR a NCZI:
· Dôvodová správa MZ SR k návrh zákona, ktorý upravuje minimálne mzdové nároky sestier a pôrodných asistentiek hovorí, že celkové dopady sú vo výške 58,2 mil. € v roku 2012 a 80,0 mil. € v roku 2013.
· NCZI vo svojom dokumente „Dopady Memoranda o úprave pomerov v zdravotníctve“ hovorí, že celkový dopad v roku 2012 bude 31,2 mil. € a v roku 2013 to bude 75,1 mil. €.
Celkový dopad teda môžeme kvantifikovať na 89,4 až 155,1 mil. €, čo sa veľmi približuje odhadu HPI. Môžeme teda konštatovať, že nemocnice budú v roku 2012 vystavené dodatočnému finančnému tlaku v objeme 90 mil. € (Tabuľka 4).
Je pozoruhodné, že minister financií v liste zo dňa 14.12.2011 adresovanému predsedovi výboru NR SR pre rozpočet a menu potvrdzuje, že rešpektuje vplyv zvýšenia miezd lekárov na rozpočet verejných financií vo výške 31,2 mil. € a zároveň potvrdzuje, že tento nárast je krytý rastom zdrojov zdravotných poisťovní, ktorý dosiahne 176 mil. €. Ako sme si však ukázali v časti 2 tohto článku, rast zdrojov poisťovní nebude o 176 mil. €, ale okolo 5 mil. €.
Tak si to teda zosumarizujme. Zvýšenie miezd vyvoláva dodatočné náklady 90 mil. €, celkové výnosy narastú o 5 mil. €. Aj keby zdravotné poisťovne dosiahli v roku 2012 o 35 mil. € nižší zisk ako v roku 2011, aj keby sa podarilo ušetriť na liekoch ďalších 25 mil. € a aj keby sa znížili platby záchrankám o 8 mil. €, a žiadny sektor okrem nemocníc by nerástol (!)– aj v takomto prípade je možné do nemocníc „natlačiť“ maximálne 70 mil. € (Tabuľka 5).
Oveľa pravdepodobnejší je však scenár, v ktorom sa budú zvyšovať platby všeobecným lekárom a špecialistom, porastú náklady na SVaLZy a na zvýšenie platieb nemocniciam bude k dispozícií približne 30 mil. €. V takomto scenári môžeme v nemocniciach predpokladať obmedzovanie investícií, vnútorné limity na nákup liekov a zdravotníckych pomôcok a opätovný rast dlhov voči Sociálnej poisťovni a najmä dodávateľom.
V nadpise spomínané strácanie sa nárastu výnosov zdravotných poisťovní má dva podstatné dôvody:
1. Aktuálna prognóza makroekonomických ukazovateľov pre rok 2012 je menej priaznivá ako prognóza MF SR, o ktorú bol opretý pôvodne očakávaný nárast výnosov.
2. Zdroje z ročného zúčtovania zdravotného poistenia prídu do poisťovní z hotovostného hľadiska v roku 2012, ale z účtovného hľadiska patria do výnosov roku 2011.
Spochybniteľný nárast výnosov sa tak stretáva s pozoruhodnými novými potrebami financovania. Mzdové nároky lekárov a sestier pre rok 2012 vo výške cca. 90 mil. € nie sú nárastom výnosov kryté. Zreálňovanie výnosov znižuje riziko nečakaného zmenšenia hráčskeho poľa keď už je neskoro. Kvôli mimoriadnej ekonomickej neistote bude potrebné v najbližšom období výnosy a náklady zdravotných poisťovní zreálňovať opakovane.