Policajti v súčasnosti vyškrtnú staré auto z evidencie len vtedy, ak jeho vlastník predloží potvrdenie o jeho zošrotovaní v kovošrote. Toto sa malo od septembra zmeniť. Na vyradenie vozidla malo stačiť čestné vyhlásenie. Prezident Ivan Gašparovič však novelu nepodpísal.
Podľa neho ide o plošné riešenie, riešenie bez kritérií na nakladanie so starým vozidlom, na jeho vyradenie z evidencie a riešenie bez časového obmedzenia. "Je tu riziko, že v skutočnosti staré vozidlo vyradené z evidencie sa bude naďalej používať bez technických, emisných kontrol, prípadne sa demontuje na neautorizovaných šrotoviskách.
V minulosti mnohí vlastníci svoje nepojazdné auto rozpredali na súčiastky. Hoci auto fyzicky neexistovalo, musela sa podľa zákona absolvovať technická kontrola, keďže bolo v evidencii. Za jej neabsolvovanie je pokuta 166 eur.
S neexistujúcim vozidlom sa takáto kontrola nedá absolvovať. Preto obvodný úrad dopravy mohol vyrubiť ďalšiu pokutu 166 eur. Pokuta, až 332 eur, hrozila aj za neabsolvovanie povinnej emisnej kontroly. Okrem toho bolo treba platiť povinné zmluvné poistenie.
Táto situácia sa v minulosti už riešila. " Prechodné ustanovenie v zákone týkajúce sa vyraďovania starých vozidiel, platné v roku 2009 od 1. februára do 31. októbra 2009, využilo okolo 64-tisíc vlastníkov starých vozidiel," hovorí hovorca ministerstva životného prostredia Maroš Stano.
Podľa poslanca vládneho Smeru-SD Jaroslava Bašku podali občania Policajnému zboru SR približne 4 500 podnetov, ktoré sa týkali vyradenia neexistujúceho vozidla. J. Baška a ďalší poslanec Róbert Puci preto pripravili novelu zákona o odpadoch. Parlament ju schválil 1. júla.
Držitelia neexistujúcich vozidiel budú môcť od septembra dosiahnuť ich vyradenie z evidencie. Bude sa to dať urobiť na základe čestného vyhlásenia, že ich autá už neexistujú. Čestné vyhlásenie treba doručiť obvodnému úradu životného prostredia.
Ešte predtým však treba zaplatiť príspevok do Environmentálneho fondu. Jeho výška je odstupňovaná podľa dátumu prvej evidencie auta. Ak od prvej evidencie vozidla ubehlo do 10 rokov, treba zaplatiť 150 eur. Ak prešlo od 10 do 20 rokov, poplatok je 100 eur. Ten, kto zaevidoval auto pred viac ako 20 rokmi od podania žiadosti, zaplatí 50 eur.
Po zaplatení poplatku môže vlastník auta požiadať obvodný úrad životného prostredia o vydanie potvrdenia o neexistencii vozidla. To potom priloží k žiadosti o vyradenie z evidencie, ktorú predloží na polícii.
"Environmentálny fond momentálne nemá k dispozícii presné informácie o počte týchto vozidiel v jednotlivých kategóriách," povedala hovorkyňa Environmentálneho fondu Jana Sásfaiová. Preto je podľa nej ťažké odhadnúť, koľko peňazí novela môže fondu priniesť. Fond momentálne rieši spôsob uhrádzania príspevkov. "Verejnosť bude o ňom informovaná v dostatočnom časovom predstihu," dodala.
Novela zákona o odpadoch sa nepozdáva Združeniu miest a obcí Slovenska (ZMOS). "Sme presvedčení, že zákon odporuje záväzkom Slovenska voči Európskej únii v oblasti nakladania s nebezpečným odpadom a aj vo vzťahu k ochrane životného prostredia," povedal Jozef Dvonč, predseda ZMOS. Preto združenie požiadalo prezidenta, aby vrátil zákon do parlamentu.