Automobilový priemysel sa bude s obmedzovaním výroby v dôsledku nedostatku čipov potýkať minimálne do roku 2024. Predpovedá to podľa agentúry DPA štúdia poradenskej spoločnosti Alix Partners.
Toto situáciu komplikuje
Štúdia upozorňuje, že dopyt po čipoch pre automobily s rozvojom digitalizácie a elektrifikácie rastie, zatiaľ čo dodávatelia čipov sa kvôli hrozbe hospodárskej recesie a stúpajúcim úrokovým sadzbám zdráhajú investovať do nových výrobných kapacít.
Situáciu podľa štúdie komplikuje aj skutočnosť, že sú ziskové marže dodávateľov pri bežných čipoch pre automobily až o 11 percentuálnych bodov nižšie ako pri čipoch pre zábavnú elektroniku či pre priemyselných zákazníkov.
Nahor pôjdu ceny čipov aj automobilov
Automobilový priemysel je navyše z pohľadu dodávateľov „iba malým odberateľom čipov" s podielom medzi šiestimi a desiatimi percentami na globálnej výrobnej kapacite, píše sa v štúdii.
Dopyt po čipoch pre automobily bude podľa štúdie aj v roku 2024 prevyšovať ponuku, čo bude tlačiť nahor ceny týchto čipov aj automobilov. V súčasnosti je čas od objednania do dodania čipov šesť mesiacov, takže je dvakrát dlhší ako zvyčajne.
Štúdia tiež upozorňuje, že vývoj nových automobilových modelov trvá tri až päť rokov, takže v čase uvedenia na trh sú čipy používané v nových modeloch už relatívne staré. Pre dodávateľov potom výroba týchto čipov nie je dostatočne lukratívna.
„Investície polovodičového priemyslu sa zameriavajú predovšetkým na ziskovejšie nové technológie," píše sa v štúdii.