Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila tento rok päť veľkých verejných súťaží na výstavbu viacerých úsekov D1 a D3. Ide o výstavbu všetkých troch úsekov kysuckej D3 - Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto - Oščadnica a Oščadnica - Čadca Bukov, 2. profil. Predpokladaná cena za približne 26 kilometrov diaľnice je viac než 1,1 miliardy eur bez DPH. Analýzy ukazujú, že po ich dokončení ubudne minimálne 7000 osobných áut a 5000 nákladných vozidiel z existujúcej cesty 1. triedy.
Dôležitým tohtoročným medzníkom bolo podľa NDS aj vyhlásenie súťaže na výstavbu posledného chýbajúceho článku na trati Bratislava - Košice. Ide o historicky najvyššiu investíciu NDS. Predpokladané náklady na výstavbu úseku D1 Turany - Hubová predstavujú asi 1,5 miliardy eur bez DPH. Dokončenie ťahu D1 medzi Bratislavou a Košicami výrazne ušetrí podľa NDS cestovný čas motoristom pendlujúcim medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku.
Celý ťah D1 od Bratislavy po Košice, ako aj kysucká D3 sú súčasťou dôležitej medzinárodnej základnej siete TEN-T (Trans-European Transport Network).
Verejná súťaž momentálne pokračuje aj na výstavbu rajeckého privádzača na D1 za predpokladaných 76 miliónov eur bez DPH. Zvýši komfort obyvateľov dotknutých obcí Lietavská Lúčka a Porúbka. Podľa dostupných čísiel práve po tejto ceste denne prejde Porúbkou 11.000 vozidiel a 15.000 áut Lietavskou Lúčkou.
Ušetrený čas, vyšší komfort či úbytok áut z intravilánu podľa NDS nie sú jedinými benefitmi dobre navrhnutej a postavenej diaľničnej infraštruktúry. Priaznivé dopravné možnosti sú lákadlom pre logistické centrá, priemyselné parky i iné odvetvia, keďže sa zvýši mobilita pracovnej sily. Výsledkom je zlepšenie makroekonomických ukazovateľov ako HDP či nezamestnanosť.