„Plánovaný úsek má odľahčiť dopravu v meste Prešov a tvorí jeho severný obchvat,“ priblížila hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová. Prvá etapa výstavby rýchlostnej cesty predstavuje úsek s dĺžkou 4,3 kilometra (km) medzi križovatkami Prešov, západ a Prešov, sever.
Ide o prepojenie cesty prvej triedy I/68 medzi Sabinovom a Prešovom s diaľnicou D1. Výstavbou rýchlostnej cesty R4 sa podľa NDS v danom úseku prerozdelí doprava a čiastočne sa zníži zaťaženie mestských komunikácií. Súčasťou úseku je tunel Bikoš s dĺžkou 1 155 metrov.
„Rýchlostná cesta R4 je súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T, ide o začiatok severnej R4 smerom na Poľsko cez Svidník,“ dodala M. Michalová. Úsek by sa mal vybudovať v plnom profile.
„NDS znížila náklady na výstavbu prvej etapy prešovského obchvatu o 33 miliónov eur oproti dokumentácii na stavebné povolenie. Konečnú cenu určí až medzinárodný tender,“ opísala M. Michalová.
NDS podľa jej slov predĺžila lehotu na predloženie ponúk v súťaži o jeden mesiac oproti minimálnemu zákonnému limitu pre nadchádzajúce vianočné obdobie. O konečnej podobe úseku pritom rokovala diaľničná spoločnosť s Útvarom hodnoty za peniaze pri ministerstve financií a v spolupráci s ním sa bude vytvárať aj definitívna podoba druhej etapy úseku R4 s dĺžkou 10,2 km. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze sa pritom cena za celý obchvat zníži o 112 miliónov eur.
Prvá etapa obchvatu je totiž plánovaná v plnom profile a druhá za odhadovaných 235 miliónov eur v polovičnom profile. Náklady na výstavbu druhej etapy tak klesli rozhodnutím o výstavbe v polovičnom profile o 79 miliónov eur, teda o 25 percent.
„Teším sa, že sa spoločnými silami oboch rezortov podarilo zvýšiť kvalitu projektu. Ako minister financií mám však radosť najmä z toho, že sa odhad celkových nákladov znížil o pätinu,“ konštatoval minister financií Peter Kažimír (Smer-SD).
Útvar hodnoty za peniaze pritom odporučil rezortu dopravy a NDS posúdiť prínosy druhej etapy severného obchvatu v analýze CBA ich porovnaním s relevantnými alternatívami riešenia dopravy v meste Prešov.
„Pre posúdenie druhej etapy by mali byť vyhodnotené aj ďalšie možnosti ako alternatívne trasovanie obchvatu, úpravy ciest vo vnútri mesta a posilnenie verejnej dopravy,“ doplnil riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš.