Čierna mora štyroch ministrov dopravy - diaľnica D1 cez národný park Veľká Fatra - sa musí prekresliť. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) hľadá novú vhodnú trasu úseku, ktorý je najväčšou brzdou spojenia diaľnice z Bratislavy do Košíc.
Plánovaná a štátom doteraz presadzovaná povrchová trasa diaľnice medzi Dubnou Skalou a Hubovou sa podľa najnovších zistení nedá realizovať.
Dôvodom je nečakaný zosuv pôdy v kameňolome pri Šútove. ,,Odhadujeme, že treba presunúť trasu o stovky metrov. Ako, kde a či je trasa vôbec umiestniteľná po povrchu a koľko to bude stáť, zistíme až z výsledkov nového posúdenie vplyvu diaľnice na životné prostredie (tzv. EIA),“ spresnila pre TREND investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.
Dá sa ešte stavať po povrchu?
Štátom presadzovaná povrchová trasa mala ísť po úbočí lomového svahu. NDS v súčasnosti hľadá odpoveď na otázku, či existuje náhradné, technicky, cenovo aj časovo prijateľné riešenie po povrchu. Alternatívou je výstavba tunela Korbeľka, čo roky žiadali ochranári.
Jasné však nie je, či sa trasa po povrchu dokáže vyhnúť ďalším chráneným územiam, jaskyniam a viacerým rozsiahlym zosuvom.
Zosuv prišiel len niekoľko mesiacov po tom, čo ustal roky trvajúci spor s ekológmi. Brusel trasu presadzovanú štátom na jeseň minulého roka odobril. Podmienkou sú ale veľmi štedré opatrenia na ochranu prírody. ,,Zatiaľ sme ich odhadli na 44,5 milióna eur, realita môže byť väčšia,“ spresnil hovorca NDS Marcel Jánošík. Minister dopravy Ján Počiatek hovorí, že to môže byť až do 100 miliónov eur.
Rozsah opatrení navyše NDS určila až po tom, čo musela investovať do niekoľkých štúdií a posudkov o vplyvoch diaľnice. Najnovšie ide uzavrieť zmluvu o prvom historickom monitorovaní pohybu veľkých zvierat – šeliem.
Národné lesnícke centrum bude pozorovať, ako diaľnica narušila migráciu rysov a medveďov. Štát za to zaplatí pol milióna eur. Najzávažnejšie dopady výstavby a prevádzky diaľnice sa totiž dotýkali práve života šeliem a biotopov naplavenín vo Váhu.
Predsa len cez tunel
NDS povrchový variant vytrvalo presadzuje proti ekológom od roku 2005. Vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ-DS) sa priklonil k povrchovému dlhšiemu trasovaniu. Trasu proti ekológom podporovali aj traja nasledujúci ministri dopravy. Súčasný šéf rezortu Ján Počiatek zdôraznil, že výsledky EIA v roku 2002 boli len odporúčania a pod vplyvom posúdenia ďalších súvislostí sa vybrala iná možnosť.
Najnovšie však štát začína zvažovať aj alternatívu s Korbeľkou. Potvrdzujú to rozhodnutia NDS v čerstvej súťaži na aktualizáciu projektov a dokumentov k úseku. Pôvodne NDS hľadala projektantov, ktorí doplnia projekty o investície na zmiernenie vplyvov na prírodu.
Po najnovšom zosuve však NDS rozhodla seriózne posúdiť aj dve konkurenčné tunelové varianty trasy. Zadanie súťaže doplnila. Zohľadniť sa má aj porovnávacia štúdia, orientačný hydrogeologický prieskum či zámer EIA spred desiatich rokov.
Relevantné čísla na nové posúdenie
NDS priznáva, že v rámci celého doprojektovania a posúdenia získa relevantné čísla o troch trasách približne o rok. Následne môže znova rozhodovať. Súčasne NDS rozšírila náklady na doprojektovanie zo 6,6 na 9,4 milióna eur. Dodatočné peniaze sú určené na prieskum geológie tunelov.
Daňou za ďalšie zmeny bude oneskorenie realizácie a dokončenia oproti očakávanému roku 2019. O rok až dva v prípade, že sa nájde náhradná trasa po vrchu. Až štyri roky, ak sa pôjde tunelom.
Ekológovia a aktivisti pritom už od roku 2010 upozorňujú, že povrchový variant s hľadaním ekologicky priechodnejšej podoby diaľnice sa tak predražil, že Korbeľka bude lacnejšia alebo minimálne porovnateľná z pohľadu nákladov. ,,Trasa s Korbeľkou je realizovateľná za 500 až 600 miliónov eur, verzia po povrchu až do 800 miliónov eur,“ tvrdí projektant a aktivista Ján Snopko.
Zdroj: SITA / Diana Černáková
Viac o diaľnici pred Ružomberkom sa dočítate v čísle 19/2013 týždenníka TREND v článku Minister Počiatek poškuľuje po Korbeľke. Nový TREND nájdete na stánkoch, alebo si ho môžete prečítať okamžite v digitálnej podobe.
Ilustračné foto na titulke - SITA / Diana Černáková