Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vo štvrtok podpísala zmluvu na vybudovanie úseku rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín - Nižná. Cena za realizáciu štvorkilometrového obchvatu Tvrdošína je vyše 62 miliónov eur, financovaná bude zo štátneho rozpočtu.
Diaľničiari zmluvu podpísali s konzorciom spoločností Hochtief SK, Porr a Hydroekol Dolný Kubín. „Od odovzdania staveniska sa zhotoviteľ zaviazal toto dielo odovzdať za 882 dní, čo bude v deviatom alebo desiatom mesiaci roka 2023," priblížil na štvrtkovej tlačovej konferencii v Tvrdošíne predseda Predstavenstva NDS Juraj Tlapa. Novým úsekom R3 by malo po uvedení do prevádzky prechádzať 6 500 vozidiel denne.
NDS v roku 2021 plánuje výstavbu tunela Višňové aj odovzdanie viacerých úsekov
Rýchlostná cesta R3 Tvrdošín - Nižná sa napája na existujúci obchvat Trstenej a je vedená zvlneným členitým terénom prevažne v extraviláne. Na konci úseku R3 vedie po vetve križovatky Nižná a prostredníctvom privádzača Nižná sa pripája na súčasnú cestu I/59 cez okružnú križovatku pred vjazdom do Nižnej. Predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová zdôraznila, že obchvat Tvrdošína odľahčí mesto od tranzitnej dopravy. Zvýši tiež bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. „Je to bodka za jedným dlhým príbehom," dodala.
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) deklaroval, že v investíciách do regiónu Oravy plánujú pokračovať. „Rýchlostná cesta alebo akákoľvek investícia do infraštruktúry prináša život a impulz pre región. Orava má čo ponúknuť, chceme pomáhať aj v rámci schémy štátnej pomoci cestovnému ruchu. Máme pripravené investície z plánu obnovy do cyklotrás a verejných budov," skonštatoval.
Rok 2020 bol podľa NDS špecifický. Dve tretiny známok si zakúpili slovenskí vodiči
Na oficiálnom štarte výstavby sa zúčastnil aj minister financií Eduard Heger (OĽANO). „Som veľmi rád, že v čase pandémie, keď vládne v ekonomike neistota a ľudia sú plní obáv, bude cesta R3 ďalším verejným stimulom do ochromenej ekonomiky. Dnes o to viac platí, že keď sú zmrazené súkromné investície, musí viac investovať vláda," vyhlásil.
Projekt je podľa Útvaru hodnoty za peniaze ekonomicky výhodný. Analytický tím k tomu dospel na základe analýzy výhodnosti výstavby úseku. Posúdenie projektu prinieslo výraznú úsporu v nákladoch, čo umožňuje postaviť túto cestu a dostať hodnotu za peniaze. Stavba zahŕňa približne 100 stavebných objektov, 11 mostov (osem na R3, jeden ponad R3 a dva na privádzači) a viac ako 1800 metrov protihlukových stien.