Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravuje verejné obstarávanie na dodanie technológií pre diaľničný Tunel Višňové. Hoci je projekt spoločensky návratný, pochybnosti vyvoláva odhadovaná cena aj navrhnutý spôsob výberu dodávateľa. Konštatuje to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) v hodnotení projektu.

Odhady nie sú zdôvodnené

ÚHP priblížil, že podľa odhadov NDS investičné náklady na technológie tunela dosiahnu 71,5 milióna eur. Väčšina z nich však podľa analytikov nie je riadne zdôvodnená.

„Odhad nákladov na technológiu tunela je možné znížiť o 6 miliónov eur na 65,5 milióna eur najmä znížením rozpočtu na vetranie tunela podľa jednotkových cien z odhadu pre Tunel Okruhliak s podobným technickým riešením,“ uvádza sa v hodnotení projektu.

Na východe Maďarska otvorili v utorok 26. októbra 2021 úsek diaľnice M30, spájajúcu Miškovec s maďarsko-slovenským hraničným priechodom v Tornyosnémeti. Snímka z diaľnice M30 od Miškovca po maďarsko-slovenský hraničný priechod v Tornyosnémeti. FOTO TASR – František Iván
Neprehliadnite

Top udalosti v doprave: Maďari nastavili zrkadlo slovenským diaľničiarom

Diaľničná spoločnosť plánuje obstarať technológie formou dvojkolového súťažného dialógu a v prvom kole obmedziť počet uchádzačov na základe kvality. Takéto obmedzenie je podľa ÚHP zbytočné.

Dobré podmienky v tendri

Tvrdí, že štandardným spôsobom, ako môže obstarávateľ zabezpečiť okrem výhodnej ceny aj potrebnú kvalitu uchádzačov, sú dobre nastavené podmienky účasti v tendri.

ÚHP zároveň odporúča preveriť, či je možné nahradiť súťažné kritérium rýchlosti dodania technológie požiadavkou na dodanie v termíne v súlade s harmonogramom stavebnej časti. „Sprejazdnenie diaľnice závisí aj od dokončenia stavebných prác realizovaných nezávisle od technológie tunela,“ podotkol útvar.

Ekonóm SAV Vladimír Baláž
Neprehliadnite

Kupónová privatizácia je smutný príbeh, ale zodpovedá porevolučnej dobe, tvrdí ekonóm V. Baláž

Diaľnica D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorá je súčasťou južného obchvatu Žiliny, odbremení viaceré preťažené cesty a upchaté prejazdy mestom. Projekt je podľa ÚHP spoločensky návratný.

Prerušené práce - vyššie náklady

Vyčíslil, že celkové očakávané náklady na prípravu a výstavbu úseku vrátane už minutých nákladov, strediska správy a údržby a odpočívadla sú v súčasnosti 619 miliónov eur oproti pôvodnej cene za stavebné práce 409 miliónov eur.

K rastu nákladov podľa ÚHP dochádza vplyvom prerušení prác, predĺženia času výstavby a opravy častí objektov zhotovených v minulosti.