„Vzhľadom k tomu, že proces prípravy opráv mostov je náročný a trvá viac ako jeden rok, nie je možné jednoznačne stanoviť potrebu finančných prostriedkov pre nasledujúce roky,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Diaľničiari v tomto roku zabezpečujú opravy mostov Podbanské, Korytné a Skala na diaľnici D1, Kováčová na rýchlostnej ceste R1 a Košice na ceste I. triedy č. 50. Zároveň pokračujú v realizácii opráv a výmeny mostných záverov.

Takmer tridsať v zlom stave

NDS má v správe podľa stavu koncom minulého roka 759 mostov v celkovej dĺžke 89 407 metrov. „Zo všetkých mostov v správe NDS je na stupnici od I do VII v stavebno-technickom stave V, teda zlý, 29 mostov, hlavne na starších úsekoch rýchlostných ciest a diaľnic, ktoré priebežne opravujeme. Mostné objekty vo veľmi zlom, alebo havarijnom stave (stav VI, VII) sa v správe NDS nenachádzajú,“ uviedla M. Michalová.

Nadmerný nárast nákladnej a kamiónovej dopravy v poslednom desaťročí podľa nej znamená zvýšené zaťaženie mostných konštrukcií, ktoré v minulosti na to neboli dimenzované.

Prístavný most v Bratislave cez Dunaj na D1 (hlavný mostný objekt) má stavebný stav III, teda dobrý, a ďalší dunajský most v hlavnom meste Lafranconi na D2 má stav IV, čiže uspokojivý. Prístavný most je najviac zaťaženým mostom v SR z hľadiska dopravného prúdu zhruba so 120 tisíc vozidlami za 24 hodín.

„Na oboch mostoch boli v posledných rokoch realizované stavebné práce v rámci údržby a opráv (výmena a opravy mostných záverov, výmena obrusnej vrstvy vozovky, odvodňovacích žľabov a odvodnenia mostov a podobne), ktoré zabezpečili ich súčasnú prevádzkyschopnosť,“ vymenovala M. Michalová.

Určia mostného technika

Priemerný vek mostov podľa NDS nie je možné určiť, nakoľko ich výstavba v minulosti nebola plynulá. Najstarším diaľničným úsekom na Slovensku je D2 Malacky - Bratislava z roku 1972 s dvanástimi mostami.

Pokiaľ ide o kontrolu mostov, počas preberacieho konania autorizovaný inžinier vykoná prvú hlavnú prehliadku mosta. Po uvedení do prevádzky je určený mostný technik, ktorý každoročne vykonáva bežnú prehliadku.

Každé štyri roky sa vykonáva hlavná prehliadka zameraná na všetky konštrukčné časti mosta. „Zisťujú a hodnotia sa možné poruchy, spracuje sa zápis s fotodokumentáciou a na základe toho sa určí stavebno-technický stav mosta. Okrem toho, zástupcovia stredísk údržby vykonávajú denne vizuálnu kontrolu povrchu mostov. Na mostoch s predpätou nosnou konštrukciou a rozpätím nad dvadsať metrov sa vykonávajú dlhodobé geodetické merania,“ priblížila M. Michalová.

Mosty s nosnou konštrukciou z predpätého betónu a väčších rozpätí podľa NDS majú už pri výstavbe zabudované stále meracie zariadenia, mosty sú tak pravidelne sledované už počas výstavby a následne sa pravidelne vyhodnocujú aj počas prevádzky.