So suchým januárom, kedy sa mnohí ľudia snažia obmedziť alebo úplne vynechať alkohol, je tu opäť obdobie, keď sa zvyšuje záujem o nealkoholické alternatívy. Tretina Američanov plánuje tento mesiac úplne prestať piť alebo aspoň znížiť spotrebu alkoholu, uvádza The Economist.
Nealkoholické nápoje už dávno nie sú len nudnou alternatívou. Trh s týmito produktmi dosiahol v roku 2023 hodnotu takmer 20 miliárd dolárov, čo je dvojnásobok oproti hodnote spred piatich rokov, uvádza výskumná spoločnosť Euromonitor. Tento segment rástol o 20 percent ročne, zatiaľ čo alkoholické nápoje zaznamenali len osempercentný rast.
Dopyt po nealkoholických nápojoch nie je obmedzený len na január. Stále viac mladých ľudí sa rozhoduje pre zdravší životný štýl a obmedzuje konzumáciu alkoholu počas celého roka. Podiel Američanov vo veku 18 až 34 rokov, ktorí pijú alkohol, klesol na 62 percent oproti 72 pred dvoma desaťročiami, vyplýva z prieskumu spoločnosti Gallup.
Americký hlavný hygienik žiada označovať alkohol podobne ako tabak
Najväčším problémom pre výrobcov nealkoholických alternatív je však chuť. Kým pivný priemysel už dosiahol významný pokrok, víno a destiláty zaostávajú. Pivovary vyvinuli sofistikované technológie, ktoré zachovávajú chuť aj bez alkoholu, na rozdiel od starších metód, ako bolo odparovanie alkoholu, ktoré narušilo chuťový profil.
Vývoj nealkoholického vína je zložitejší, pretože alkohol prispieva k jeho chuti a štruktúre. Metódy ako reverzná osmóza alebo technológia rotujúcich kužeľov alkohol síce odstraňujú, ale často poškodzujú chuť. „Sme 20 rokov pozadu za pivom,“ priznáva zakladateľ nemeckej značky Gentle Wine Moritz Zyrewitz.
Okrem chuťových výziev čelí trh s nealkoholickými nápojmi aj cenovým otázkam či spoločenskému tlaku. Podľa prieskumu spoločnosti Heineken a Oxfordskej univerzity až 15 percent respondentov v piatich krajinách uviedlo, že boli zosmiešňovaní za výber nealkoholického nápoja.