Viac ako 30 tankerov so skvapalneným zemným plynom (LNG) pláva tesne pri pobreží Európy, pretože obchodníci s energiou vsádzajú na to, že jesenné zníženie cien spôsobené enormnými zásobami a teplým počasím sa čoskoro skončí. Informovali o tom noviny Financial Times.
Podľa lodnej analytickej spoločnosti Vortexa lode, ktoré prepravujú LNG v celkovej hodnote dva miliardy dolárov, sú nastavené na voľnobeh alebo sa pomaly plavia okolo severozápadnej Európy a Pyrenejského polostrova. Počet plavidiel LNG v európskych vodách sa za posledné dva mesiace zdvojnásobil.
Obchodníci, ktorí kontrolujú tankery, čakajú na vyššie ceny v nadchádzajúcich mesiacoch, keď teploty cez zimu klesnú a nadbytok zemného plynu v európskych zásobníkoch sa teraz začne znižovať. Ďalších 30 plavidiel je na ceste, v súčasnosti prekračujú Atlantik a očakáva sa, že sa zaradia do frontu, ukazujú údaje Vortexa.
Podobne to bolo s ropou
Európske krajiny pred zimou naplnili svoje skladovacie nádrže takmer na svoje limity. Vyššie teploty ako zvyčajne v tomto ročnom období však znížili potrebu vykurovania, čo pomáha udržiavať sklady plné a ceny klesajú. Podľa Gas Infrastructure Europe boli ku koncu októbra európske zásobníky v priemere naplnené na 94 percent svojej kapacity, pričom Belgicko dosiahlo 100 percent, Francúzsko 99 percent a Nemecko 98 percent.
Odzrkadľuje to podobnú situáciu v ropnom priemysle počas vrcholiacej koronavírusovej krízy, keď prebytok ropy viedol obchodníkov k tomu, aby nechali svoju ropu v lodiach v podobe plávajúceho úložiska a čakali, kým ceny opäť stúpnu. Podobné kroky už boli zaznamenané aj na trhu s LNG, uviedol jeden obchodník, a to aj v septembri minulého roka, keď cena európskeho zemného plynu začala rýchlo rásť.
S plnými kapacitami na skladovanie plynu sa „plavidlá na LNG postavili do fronty mimo európskych terminálov na príjem a čakajú na prémiový trh pre tento LNG,“ povedal vedúci pre LNG v spoločnosti Vortexa Felix Booth. Dodal, že to bude pravdepodobne trvať ďalší mesiac, aby náklad našiel terminál na vyloženie. „Zatiaľ majú tieto plavidlá motiváciu držať svoje pozície“ v očakávaní vyšších cien, keď sa počasie ochladí, povedal.
Ceny prudko klesli
Holandské futures na európsky benchmark plyn TTF v posledných mesiacoch prudko klesli s miernejším počasím ako zvyčajne. Kontrakty na dodávku v novembri, ktorých platnosť nedávno vypršala, sa obchodovali pod hranicou 85 eur za megawatthodinu, čo je asi o 70 percent menej ako maximum na konci augusta.
Trh je však teraz v situácii, ktorá je v tomto odvetví známa ako „contango“, v ktorej sa ceny za dodanie v budúcnosti obchodujú vyššie ako za okamžité dodanie. Kontrakty TTF na dodanie v decembri sú zhruba o 30 percent vyššie ako úroveň, na ktorej sa uzavrel novembrový kontrakt, a v januári zhruba o 35 percent vyššie, čo motivuje obchodníkov, ktorí majú náklad, aby dodali čo možno najneskôr.
Stúpli ceny za dopravu
Zadržiavanie nákladu viedlo k nedostatku dostupných plavidiel, čo viedlo k vyšším cenám za prepravu. Spôsobilo to, že LNG bol pre ázijských kupcov, ktorí počas celého roka súťažili s Európou o náklad, ďalej mimo dosahu.
Náklady na prepravu z amerického pobrežia Mexického zálivu do severovýchodnej Ázie boli podľa poskytovateľa údajov Argus Media k 31. októbru odhadnuté na 478-tisíc dolárov za deň a do severozápadnej Európy na 468-tisíc. Obe sú rekordné a dvojnásobne drahšie ako pred rokom.
Ázijská referenčná cena LNG sa v posledných týždňoch často obchodovala nad európskou cenou, čo by bolo stimulom pre obchodníkov, aby posielali svoj náklad do Ázie, ale napätý trh s nákladom LNG znamená, že „málo firiem je schopných zabezpečiť dodatočnú prepravnú kapacitu predávať náklad z USA alebo západnej Afriky do severovýchodnej Ázie namiesto Európy,“ povedal vedúci cenotvorby LNG v Argus Media Samuel Good.
„Firmy sa snažili pretlačiť tovar, ktorý by bol dodaný do Európy koncom novembra až začiatkom decembra“, dodal. Vzhľadom na vyššie ceny a tiež fakt, že na obchodovanie v Európe je potrebných menej charterových dní v porovnaní s odoslaním do Ázie, obchodníci zisťujú, že je jednoduchšie nechať náklad v európskych vodách.