Popredný námorný prepravca Maersk oznámil, že pre svoje spoje medzi USA a Oceániou prestáva používať Panamský prieplav kvôli suchu, ktoré obmedzuje prepravnú kapacitu tejto námornej trasy, píše agentúra Reuters. Náklady bude Maersk prepravovať po železnici. Niektoré námorné spojenia by tak mohli zaznamenať meškanie.

Panamský prieplav patrí medzi hlavné svetové námorné trasy, a to predovšetkým pre spoje medzi Amerikou a Áziou a Oceániou. Pre sucho však prieplav, ktorý napájajú sladkovodné jazerá a nádrže, musel obmedziť počet a výtlak lodí, ktoré túto námornú cestu používajú. Podľa odborníkov by sa mohla situácia ešte zhoršiť kvôli meteorologickému javu El Niňo, ktorý by mohol viesť k prehĺbeniu zrážkových deficitov a sucha.

„Lode, ktoré predtým používali Panamský prieplav, sa budú teraz Panamskému prieplavu vyhýbať a budú využívať takzvaný pozemný most,“ oznámila dánska spoločnosť Maersk. Opatrenie sa týka trasy OC1, ktorá prepája východné pobrežie USA s Oceániou. Náklady tak budú v Paname preložené na železnicu, ktorá ich prepraví z jedného pobrežia na druhé. Ide o zhruba 80 kilometrov dlhú cestu.
Námorný prepravca neoznámil, na ako dlho toto opatrenie zavádza. Maersk len uviedol, že je v kontakte so správou prieplavu. Hoci sa spoločnosť bude snažiť minimalizovať dopady na prepravu, niektoré námorné spojenia by mohli mať kvôli využitiu pozemnej trasy meškanie.

Pre Maersk ide v poslednom čase o druhú väčšiu komplikáciu po tom, ako spoločnosť pozastavila prepravu cez Červené more kvôli útokom jemenských povstalcov húsíov na nákladné lode v okolí úžiny Báb al-Mandab. Dopravca tak niektoré spoje vypravil okolo Mysu dobrej nádeje, čo je dlhšia trasa ako tá, ktorá využíva Červené more a Suezský prieplav.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Maersk posiela kontajnerové lode po trase okolo Mysu dobrej nádeje